הכשרת מדריכים בגישה הנוירו-התפתחותית – תפקודית רמי כץ (NDFA)

ויסות חושי, קשב וריכוז ועוד...

בשנים האחרונות גוברת המודעות למושג "ויסות חושי", ולחשיבותו הגדולה בחיי היום-יום של כולנו. האם נתקלתם בילדים או מבוגרים בעלי קשיים בויסות החושי? אם כן, הרי שאתם יודעים כמה לא פשוטה ההתמודדות עם ויסות חושי לא מאוזן, הן עבור האדם עצמו והן עבור סביבתו.

מנגנון הויסות החושי הוא מנגנון התפתחותי בסיסי וחשוב, חיוני לפעילות התקינה של המוח, ולוֹ חלק מכריע בהתפתחות סינדרומים רבים (כלקויות למידה, קשיי קשב וריכוז, הספקטרום האוטיסטי ועוד). לתחושה חשיבות עצומה – ערוצי התחושה הם מסלול בלעדי של האדם למודעות לגופו ולעולם שסביבו, ולפיכך, אדם שחש שונה, עולמו יחווה באופן שונה, ותגובתו והתנהגותו – תהינה שונות בהתאם.

לאנשי חינוך והוראה, לאנשי טיפול ולהורים – יכולת גדולה להשפיע על הויסות החושי של האדם מולו הם נמצאים, ובכך, להקל עליו את ההתמודדות היומיומית הלא פשוטה, אותה הוא חווה, לשפר את תפקודיו ולקדם אותו. לשם כך – נדרשת העמקה בהבנת תחום הויסות החושי, החשוב כל כך.

הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית שמה דגש חשוב על הבנת הגורמים החושיים היושבים בבסיס התפתחות תפקודי הלמידה, ההתנהגות, התקשורת, החברה והמוטוריקה, ועל מציאת דרכים לקידום וייעול פעולת מנגנון הויסות החושי – על-מנת לאפשר התפתחות תפקודית טובה.

מטרות התכנית

מטרת התוכנית הינה הכשרת המשתלמים כמנחים בתחום הויסות החושי, ע"פ הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA).

במהלך התוכנית ילמדו המשתלמים לאתר את שורש הבעיות והקשיים בתחומי קשב, ריכוז והיפראקטיביות, לקויות למידה מגוונות, קשיי התנהגות, משמעת ואלימות, קשיים חברתיים ובעיות תקשורת כגון אוטיזם, בעיות תנועה וקואורדינציה וויסות טונוס שרירי ועוד – וזאת על פי הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית.

 

במסגרת התכנית ירכשו התלמידים:

  • יכולת זיהוי של התפתחות ליקויים וקשיים, איתורם מבעוד מועד, והבנת הנדרש לעשייה על מנת למנעם.
  • יכולת קידום ושיפור תפקודיהם של אלו הסובלים מליקויים וקשיים.
  • יכולת שינוי הסביבה החינוכית בכיתה ובגן, כך שתכלול התנסויות הנדרשות לפיתוחם של תפקודי הילד החשובים לתחומי למידה, חברה והתנהגות.

מבנה התכנית

התכנית מורכבת משני קורסים:

א. קורס ראשון יועבר בסמסטר א': מבוא לגישה הנוירו-התפתחותית – תפקודית 112 שעות (מתוכם 60 שעות מוכרות לאופק חדש)

ב. קורס שני יועבר בסמסטר ב': הכשרת מדריכים בויסות חושי – 112 שעות (מתוכם 60 שעות מוכרות לאופק חדש)

מן הנושאים

  • ויסות חושי והשפעותיו השונות על התפתחות לקויות למידה (בתחום הקריאה, הכתיבה והחשבון), בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, אוטיזם ובעיות תקשורת, עיכוב התפתחותי, ליקויים בארגון הנוירולוגי, סרבול תנועה וויסות טונוס שרירים, קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים ועוד.
  • הכרת התפתחות התפקודים המהווים בסיס לכישורי הלמידה, החברה וההתנהגות – בבית, במעון, בגן, בביה"ס ובבגרות.
  • כלים לזיהוי וקידום תחומי ליקויים אלו, וכלים מעשיים ליישום הקידום בתוך סדר היום הרגיל בכיתות גן וביה"ס.
  • קידום כישורי הלמידה וההתנהגות של כלל הילדים בבית, בכיתה ובגן, גם של אלו שאינם נחשבים כבעלי צרכים מיוחדים כלשהם.

דרכי הוראה

  • הקורס יכלול הרצאות פרונטליות המלוות במצגות ובהצגת תמונות וסרטי עזר רבים מעולם האבחון, הטיפול והחינוך, לצורך הבנה פרקטית.
  • הקורס יכלול סיור לימודי (כפוף לאישורי הפיקוח של משרד-החינוך) בגנים ו/או בתי"ס המיישמים את הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית, ויתקיים דיון בעקבותיו.
  • המשתתפים מעוּדדים להתכונן למפגשים ולחזור על החומר הנלמד משבוע לשבוע.

קהל יעד

  • עובדי-הוראה – אנשי החינוך הרגיל והחינוך המיוחד – גננות, סייעות ומורות, מורות יועצות, מורות טיפוליות, אנשי חנ"ג.
  • יועצים חינוכיים.
  • מנהלי/ות בתי-ספר.
  • פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וקלינאים בתחומי התפתחות.
  • הורים המעוניינים בהרחבת ידע אישי וקבלת כלים לעזרה לילדיהם.

תעודה

למסיימי התוכנית אשר יעמדו בכל הדרישות תוענק:

תעודת מדריך בוויסות חושי,  מטעם אוניברסיטת בר-אילן, היחידה לפיתוח מקצועי ומטעם כישורי למידההמרכז לקידום תפקודים.

ניתן להמשיך ללימודי המשך לתעודת מאבחן ומטפל בוויסות חושי.

המנחים בקורס

רמי כץ – פסיכולוג התפתחותי בכיר, מנהל  כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים

  • מפתח הגישה הנוירוהתפתחותיתתפקודית  (NDFA)
  • הוראה באוניברסיטת תל-אביב – בחוג לפסיכולוגיה ובביה"ס לחינוך, ובמכללות שונות ברחבי הארץ.
  • הקים וניהל תחנה רבמקצועית להתפתחות הילד בצפון הארץ.
  • התמחה בארה"ב ובאירופה מטעם אגף השיקום במשרד הרווחה, בתחום אבחון ושיקום ליקויים תפקודיים, הנגרמים בשל פגיעה מוחית או ליקוי בארגון הנוירולוגי.
  • אבחון, טיפול, ייעוץ, הוראה והדרכה לאנשי מקצוע, בתחום ליקויי תפקוד ולמידה, במסגרת תחנות לשיקום ולייעוץ מקצועי למבוגרים ותחנות להדרכת הילד והמשפחה ובמסגרת כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים.
  • כיהן בתפקיד יו"ר החטיבה לפסיכולוגיה התפתחותית בהסתדרות הפסיכולוגים בישראל.
  • כיהן כיו"ר הועדה המקצועית לענייני פסיכולוגיה התפתחותית וכחבר בהנהלת מועצת הפסיכולוגים.
  • מנהל ומנחה את התכנית לקידום כישורי הלמידה וההתנהגות – במעונות, גני ילדים ובתי-ספר ברחבי הארץ.

גילי כץ נוה – MA בחינוך מיוחד ובתחום האוטיזם, סמנכ"לית  כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים

מאבחנת ומטפלת נוירו-התפתחותית-תפקודית מתמחה בויסות חושי, לקויות תקשרת וקידום תפקודים.

לפרטים נוספים והרשמה

טלפון (רב-קווי): 09-8995406 

דוא"ל:courses@kishurei-lemida.com

שם הקורס תאריך פתיחה סמסטר מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
הכשרת מדריכים בגישה הנוירו-התפתחותית – תפקודית רמי כץ (NDFA) 06/11/2018 שנתי

ימי שלישי 8:30-15:30

התוכנית מחולקת לשני קורסים כל אחד 112 שעות
סה"כ 224 שעות
שני הקורסים יחד מוכרים ל-120 שעות אופק חדש למורים ואנשי חינוך בשבתון.

מחיר מלא 8300 ש"ח
8 ש"ש מוכרים למורים בשבתון
לא כולל דמי הרשמה

ניתן להמשיך ללימודי המשך לתעודת מאבחן ומטפל בוויסות חושי.

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445
פקס: 03-5349532

דוא"ל: infohish@biu.ac.il