קורס להקניית הקריאה – "צורה צבע וצליל"

הקניית הקריאה בדרך חווייתית לגיל הרך.

הקריאה היא מן המפתחות העיקריים לכל ידע ויפה שעה אחת קודם.

"כדי להבטיח את מימוש היכולות הילדיות בתחום שכלול המיומנויות האורייניות, עלינו להתחיל את התהליך בגיל צעיר יותר,מבוקר יותר….
בגיל הרך חשובה הדרך שבה אנו מבנים את הידע וחשוב האופן שבו אנו מנחים את הילדים לכלל שליטה במיומנויות" (דליה לימור, מנהלת
האגף לחינוך קדם יסודי לשעבר).

"בית צופיה – איכות בחינוך"  מציע לכם  דרך ייחודית, חוויתית, מהנה וקלה. כמו כן מגוון חומרים חינוכיים ואפקטיבים להוראת  הקריאה
והכתיבה הכוללים: ספר, דפי עבודה יצירתיים, מערכת כלים "משחקיים" של "קל ניקוד" – לפענוח סימני הניקוד, כרזת אותיות (פוסטר),  ועוד.

כלים יצירתיים אלה מבטאים חשיבה חדשנית ומקורית,  המשמשים תרומה דידקטית ייחודית לילדים, במיוחד לגילאי גן חובה/כיתה א' ועד
120- להקניית ראשית קריאה נכונה, חווייתית, מהנה,  קלה ומדויקת.

קורס זה יתמקד ברכישת  כלים ודרך ייחודית להקניית הקריאה והכתיבה בדרך חווייתית, מהנה, משמעותית, קלה ופשוטה, המאפשרת הצלחה
החל מהצליל הראשון. 

מטרות

  • הקניית שיטת קריאה וכתיבה ייחודית לגיל הרך ולמתקשים "צורה צבע וצליל" באופן חוויתי, ברור, קל ומהנה.
  • הקניית הקריאה והכתיבה מגיל צעיר מאד.
  • טיפוח עמדה חיובית כלפי לימוד הקריאה והכתיבה בגיל צעיר במציאות משתנה.
  • הכרות עם שיטות לימוד שונות, יתרונות וחסרונות ביחס לשיטת "צורה צבע וצליל".

לנרשמים תינתן ערכת "צורה, צבע וצליל" במתנה.

דרכי ההוראה

דרכי  ההוראה מגוונות ומאופיינות באמצעות סדנאות המאפשרות דיון ושיח, מרצים אורחים, מצגות, סרטונים, התנסות אישית ופיתוח יצירתי
וחוויתי למגוון דרכי הוראה ויישום רב תחומי.

קהל היעד

מורים לגיל הרך, גננות, מורים לחינוך מיוחד ולקהל הרחב המעוניין לפתח כישוריו ולהפוך למנחה בהוראת השיטה " צורה צבע וצליל".

תעודה

למסיימי הקורס אשר יעמדו בכל הדרישות ובהצלחה, תוענק תעודת השתתפות בקורס להקניית הקריאה בדרך חוויתית לגיל הרך בשיטת "צורה צבע וצליל"

מטעם אוניברסיטת בר אילן , היחידה לפיתוח מקצועי.

מן הנושאים

  • מרכיבים בהתפתחות קדם קריאה וכתיבה.
  • אוריינות חזותית.
  • הכרות עם שיטות שונות להקניית קריאה וכתיבה.
  • קשיים אופייניים ברכישת הקריאה והכתיבה.
  • "צורה צבע וצליל": הקניית השיטה וחשיפה לעזרי הלימוד.
  • סדנא מעשית להתנסות במגוון הכלים.
  • ייחודיות ויתרונות השיטה.
  • יצירת יחסים בינאישיים ותקשורת מיטבית
  • יישומים בסביבות למידה מגוונות של שיטת "צורה, צבע וצליל".

המלצות על השיטה

"צורה צבע וצליל" מתמקדת במיומנויות פענוח ובמיוחד בקריאת הניקוד, השיטה מבוססת על יצירת אסוציאציות בין צבעים וצורות לבין
התנועות שבשפה, ומיועדת לפיכך, לחיזוק העבודה על תנועות הניקוד בעברית, ובכך יתרונה".

פרופ' רם פרוסט, ד"ר אילנה בן-דרור, ד"ר מיכל שני וד"ר אוולין שתיל – משרד החינוך

 

"…ריכוז קבוצות הניקוד הבסיסיות בחמש צורות  צבעוניות  בלבד  מקל את  המלאכה, ולימוד הקריאה הבסיסי הופך להיות מועיל, מהנה
ומשעשע… מומלץ לגיל הרך, לילדי הגן ולתלמידי כיתות א'".

 חוזר מנכ"ל  משרד החינוך 

 

"…האסוציאציות מקלות על הפיכת החדש – הבלתי מוכר למוכר. כל אלה הם מרכיבי היצירתיות שכה חשוב להקנות לילדים מגיל צעיר ביותר.
רגישותך לגבי עולם הילדים, מה מעניין אותם, מה משמח אותם, מובאת בספר זה בצורה חינוכית, פסיכולוגית וגם דידקטית".

 ד"ר אריקה לנדאו   אונ' תל-אביב.

 

"…הלמידה עוברת כידוע דרך ליבו של האדם, עוררות של סקרנות היא הצעד הראשון הנדרש ללמידה… השיטה החדשה של לימוד הקריאה
תוך תמיכה בממד הצורה והצבע, המוטבע בילד החל מגיל צעיר, מאפשר את לימוד הקריאה תוך הנאה ללא תחושת מאמץ".

ד"ר שולה ארזי  פסיכולוגית חינוכית

 

מנחי הקורס

יצחק תורגמן- מפתח השיטה.

 

BA- האקדמיה לאומנות, פריז. 

מנהל "בית צופיה – איכות בחינוך", מפתח, מרצה, כותב ומצייר פרוייקט השיטה "צורה צבע וצליל"- דרך חדשנית ללימוד ולהקניית ראשית הקריאה העברית, מרצה בתחום הקריאה במוסדות חינוך שונים. מורה לאמנות, ספריו בנושא הקריאה ועוד תורגמו לאנגלית וצרפתית. עוסק בפיתוח ועיצוב כלים להפעלות יצירתיות כגון,  "קל ניקוד", "קל מילים", "כרזת אותיות",  ספר, חוברות עבודה, דפי עבודה ותכנים יצירתיים בתחום הקריאה.

רונית מנדלבליט- מאבחנת דידקטית מוסמכת

MA- חינוך מיוחד, התמחות בלקויות למידה מורכבות.

דוקטורנטית בחינוך.

מומחית להוראה מתקנת ואסטרטגיות למידה ,מרצה לאוריינות אקדמית במרכז  האקדמי "פרס" ומתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי.

רון מידן-  מנהל "קליניקת קורקטיב"

– B. optom באופטומטריה

MBA – מנהל עסקים

בעל תעודת הוראה מתקנת.

אופטומטריסט ראייה ירודה (סיוע לסובלים מלקויות ראייה).

בעל נסיון רב בסיוע לסובלים מקשיי קריאה על רקע בעיות ראייה מורכבות

מירה פינקל – מומחית בקידום יכולות למידה 

BA – חינוך

MA – טכנולוגיות למידה ומערכות למידה, עדיין בלמידה.

התמחות בקידום יכולות למידה, למידה מתווכת, טיפול בפונקציות קוגניטיביות פגומות ומאבחנת דינמית,  מנחה ומעבירה השתלמויות יישומיות בתחום.

טליה גניפ – מומחית בפיתוח כשרי למידה ושפה

 B.A- מדעי ההתנהגות

M.A – חינוך מיוחד

מומחית בפיתוח כשרי למידה והקניית כלים מעשיים לקידום יכולות הקריאה והכתיבה בקרב תלמידים בעלי קשיים. מורה לאוריינות וחינוך מיוחד. ניסיון מקצועי רב שנים בהוראה וחונכת מורים חדשים. בוגרת קורס להקניית קריאה – צורה צבע וצליל.

 

שם הרכזת להרשמה (תמר) 052-6097551 ו/או גם בטלפון : 03-9095070

שם הקורס תאריך פתיחה סמסטר מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
קורס להקניית הקריאה – "צורה צבע וצליל" 22/07/2019 קיץ

ימים ב' - ה'
15:30 - 8:30

28 שעות

1700 ש"ח

הקורס יתקיים במשך 4 ימים מרוכזים
22-25.7.19.
לפרטים והרשמה (תמר): 052-6097551
ו/או גם בטלפון : 03-9095070

הקורס לא הוגש להכרה בגמול השתלמות

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445
פקס: 03-5349532

דוא"ל: infohish@biu.ac.il