רווחה נפשית בעידן דיגיטאלי

התערבות רב מערכתית לקידום התנהלות מיטבית ברשת והתמודדות עם פגיעה

הקורס הינו ראשון מסוגו ומציע למשתתפים התבוננות רב מימדית על רווחה נפשית בעידן הדיגיטאלי (Digital Well-Being). הילדים ובני הנוער נולדו אל עידן זה, הרווי במסכים והם עושים שימוש תכוף ומגוון ברשת. כמעט כל היבט בחייהם מקבל ביטוי גם באמצעות שימוש במרחבים ווירטואליים והתקשורת המקוונת מהווה חלק משגרת חייהם וכך גם עבור רבים מאיתנו המבוגרים. 

משתתפי הקורס מוזמנים לחוות את המרחב המקוון, תוך התנסות בכלים דיגיטאליים, התבוננות פנימית, שיתוף בידע קיים, וצבירת ידע חדש אודות מגמות עתידניות. תהליך הלמידה יסייע בידי המשתתפים לעצב תפיסה אישית ומקצועית בנושא, תוך הובלת יוזמות ויצירת Networking (בניית רשת קשרים).

טובי המומחים יוזמנו להציג נקודות מבט שונות אודות התנהלות מיטבית ברשת: היבטים רגשיים, חברתיים, משפטיים, טכנולוגיים ובריאותיים. בנוסף, יודגשו היבטים של מניעת התנהלות פוגענית ברשת, הגנה על ילדים ובני נוער ברשת, התמודדות וטיפול במקרי פגיעה*. 

 

* לא נדרש ידע טכנולוגי קודם בכדי להשתתף בקורס.

מטרות הקורס

  • הכרת עמדות אישיות ומקצועיות של המשתתפים בנושא התנהלות במרחב המקוון.
  • עיבוד רגשי וחוויתי של נושאים מגוונים הקשורים להתנהלות ברשת, מניעה והתמודדות עם מקרי פגיעה.
  • רכישת ידע תיאורטי רחב תוך הכרת מגמות עתידניות.
  • היכרות עם מדיניות משרד החינוך בנושא, נהלים וחוזרי מנכ"ל רלוונטיים.
  • היכרות עם המערך הלאומי להגנה על ילדים ובני נוער ברשת (מוקד 105).
  • רכישת כלים לבניית תכנית "חיים ברשת" במוסדות החינוך ויישומה במסגרת שיעורי "כישורי חיים".
  • היכרות עם כלים דיגיטליים ולמידה מרחוק לשימוש מקצועי
  • פיתוח מיומנויות לניהול שיח רלוונטי בנושא עם ילדים ובני נוער.
  • פיתוח מיומנויות לניהול שיח עם הורים להגברת המודעות והנוכחות שלהם בנוגע להתנהלות ילדיהם ברשת.

מן הנושאים

  • זיהוי מגמות עתידניות וחדשנות במרחב הווירטואלי.
  • המרחבים המקוונים בהם נמצאים ילדים ובני נוער ומאפייני השימוש הנפוצים.
  • מאפייני הרשת והשפעתה על גיבוש הזהות העצמית בקרב ילדים ובני נוער.
  • התדמית הדיגיטלית שלי ואני.
  • נורמות התנהלות במרחב המקוון.
  • מיומנויות תקשורת בין אישיות, אמפתיה ורגישות לאחר ברשת.
  • שימוש מאוזן וחשיפת יתר למסכים.
  • היבטים בריאותיים בעת התנהלות במרחב המקוון.
  • סייבר, שמירת הפרטיות ואבטחת מידע אישי.
  • חשיפה לתכנים מיניים שאינם תואמי גיל ופגיעה מינית ברשת.
  • מהי פגיעה ברשת?
  • פיתוח חוסן אישי להתמודדות עם מצבי פגיעה.
  • פנייה לעזרה בעת התמודדות עם סיטואציות מורכבות ברשת.
  • אחריות אישית וחברתית בהתמודדות עם בריונות ברשת.
  • מה בין פגיעה ברשת לעבירה פלילית?
  • ה- Dark-net ועבריינות ברשת.

דרכי הוראה

  • סדנה חווייתית
  • רקע תיאורטי ויישומי
  • שימוש בכלים דיגיטליים

תעודה

לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודה מטעם שפ"י משרד החינוך ואוניברסיטת בר אילן.

קהל יעד

יועצים חינוכיים ומדריכי שפ"י

מרצים

  • יפעת זץ- מדריכה מרכזת ארצית בתחום התנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה, שפ"י
  • גלית דאדי- נציגת משרד החינוך (שפ"י) במערך הלאומי להגנה על ילדים ובני נוער ברשת (מוקד 105)
  • מרצים מומחים בתחום (אקדמיה, משרדי ממשלה, המערך הלאומי להגנה על ילדים ובני נוער ברשת, עמותות ועוד)
שם הקורס תאריך פתיחה סמסטר מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
רווחה נפשית בעידן דיגיטאלי 29/10/2018 שנתי

ימי שני 16:30-19:45

120 שעות בכל שנה 60 שעות

ללא עלות

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445
פקס: 03-5349532

דוא"ל: infohish@biu.ac.il