ויסות חושי וגישת מונטסורי – כלים מעשיים לאנשי חינוך וטיפול

מה ילד צריך? מה הוא באמת צריך? למה היא מתנהגת ככה? האם אנחנו מבינים מה הסיבה? על מה זה יושב? למה הוא עושה לי את זה?!

בקורס ייחודי זה המועבר על ידי מומחים בתחום החינוך והטיפול, נענה על שאלות אלו, ועל רבות אחרות. המשתתפים יקבלו מידע חשוב וכלים מעשיים המבוססים על  שתי גישות משמעותיות העוסקות בהתפתחות ילדים – הגישה המונטסורית, גישה חינוכית, המתמקדת בהתאמת דרכי למידה ייחודיות לפי הצרכים והשלב ההתפתחותי של הילדים, והגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA), גישה אבחונית-טיפולית וחינוכית המתמקדת בהבנה מעמיקה של התפתחות תפקודית, זיהוי בסיס הקשיים והתאמת מענים מתאימים לטיפול, מניעה וקידום. כך למעשה, ניתן למטפלים כלים משמעותיים מעולמות החינוך וניתן למחנכים כלים משמעותיים מעולמות הטיפול.  בקורס נלמד על התפתחות תפקודי הילדים, ונבין קשיים תפקודיים מגוונים שילדים מביאים עימם לכיתה ולחדר הטיפול. נדבר על קשיי קשב וריכוז (ADHD), לקויות למידה, ויסות חושי, לקויות מוטוריות ועוד. נקבל כלים פרקטיים לביצוע הערכה תפקודית ולאיתור קשיים אלו, ולבניית תכנית התערבות משמעותית שיכולה לקדם את הילדים, בבית, בכיתה ובחדר הטיפול. נלמד כיצד לסייע לילדים לקדם את תפקודיהם, לפתח תחושת מסוגלות, עצמאות, ביטחון עצמי והערכה עצמית חיובית. נלמד על תכנון סביבה חינוכית, טיפולית וביתית מיטיבה, תוך דגש על הצורך האינדיבידואלי של כל ילד וילדה. 

מטרות התכנית

  • הרחבת תפיסת עולמם של אנשי חינוך, הוראה וטיפול והעמקת הבנתם בנוגע לפן התפקודי, הרגשי, החברתי והלימודי של ילדים.  

  •  הבנה מעמיקה של תפקודים משמעותיים: ויסות חושי, קשב וריכוז, מוטוריקה, תקשורת, רגש וחברה.

  • חיבור בין ידע מחקרי עדכני לבין פרקטיקות חינוכיות וטיפוליות יומיומיות מתקדמות.

  • טיפוח גישה חינוכית-טיפולית רגישה ומצמיחה, הרואה במבוגר "מתווך", יוזם ומקדם – עבור ילדים עם מגוון צרכים אישיים.

  •  רכישת כלים פרקטיים להפעלת דרכי הוראה והערכה מתקדמות ולשיפור דרכי התערבות טיפולית, בכיתת החינוך ובקליניקה הטיפולית.

מן הנושאים

  • הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA)  והגישה המונטסורית
  • כלי הערכה תפקודית ופיתוח דרכי התערבות מיטיבות
  •  דמות המבוגר, המחנך, המטפל 
  • פיתוח עצמאות ויכולות אישיות
  • קשיי קשב וריכוז –  הקשב השמיעתי, על רגישות-יתר שמיעתית, והשפעתה על התפתחות קשיי קשב וריכוז, לקויות למידה וקשיים חברתיים.
  • המערכת הווסטיבולרית הקשר של המערכת הוסטיבולרית לעוררות המוחית, לקואורדינציה, לטונוס ושיווי משקל, למערכת העצבים האוטונומית, לתנועות העיניים ולמערכת הראיה, לקשב השמיעתי.
  • תרגול המערכת הווסטיבולרית וסיוע בשיפור יכולות קשב, ריכוז, למידה, ביטחון עצמי ומיומנויות שפה.
  • למידה בתנועה, וחשיבותה לשיפור תפקודי הילדים והתקדמותם, הן בכיתה והן בהליך הטיפולי
  • המערכת הפרופריוצפטיבית והשפעתה על היפראקטיביות, חוסר שקט, קושי בהפנמת גבולות התנהגות שעלולה להיחוות כאלימה ולמידה. 
  • רגישות יתר חזותית והובלתה להצפה חזותית ולקושי בסביבה רווית גירויים. 
  • תיאום פנים מוחי ומדוע הוא כה חשוב לשיום, זיכרון, למידה, שליפה, קריאה, ותפקודים ניהוליים גבוהים. 
  • חשיבות הסביבה כחלל מקדם התפתחות. 
  • בניית תכניות למידה אישיות, מותאמות לילד, גם בכיתת החינוך הרגילה, ובכיתה גדולה. 
  • הערכה מיטיבה. מהי התבוננות מיטיבה, מהי פדגוגיה של הקשבה, ונקבל כלי שיח פרקטי לשיחה עם הילדים. 

דרכי הוראה

הלימודים  היברידים,  הקורס מתקיים ברובו בזום, אחת לחודש יתקיימו סדנאות פרקטיות, פנים אל פנים, באוניברסיטת בר-אילן.  הלימודים יכללו הרצאות, סדנאות פרקטיות, דיונים, ניתוחי מקרה, וילוו בסרטונים ומצגות תמונות מפורטות. לאורך כל הלימודים ינתן דגש על פרקטיקה. 

קהל יעד

 עובדי הוראה, אנשי חנ"ג, יועצים חינוכיים, אנשי חינוך ו/או בעלי תפקידים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, אנשי חינוך בחינוך המונטסורי שמעוניינים להרחיב את ידיעותיהם הפרקטיות, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וקלינאים בתחומי התפתחות, קהל רחב המעוניינים בהרחבת ידע אישי וקבלת כלים לעזרה לילדים, עיריות ובתי ספר מונטסוריים שרוצים להכשיר את אנשי הצוות שלהם.

תעודה

לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודת "ויסות חושי וגישת מונטסורי – כלים מעשיים לאנשי חינוך וטיפול " מטעם היחידה לפיתוח מקצועי בית הספר לחינוך אוניברסיטת בר אילן. קבלת תעודה מותנית בעמידה בכל דרישות הקורס.                                      

דרישות הקורס

80% נוכחות חובה, השתתפות פעילה בשיעורים. ציון עובר (70 ומעלה) בעבודת הגמר. 

מרצים

גילי כץ נווה M.A

M.A. מומחית בחינוך מיוחד ובאוטיזם, NDFA Assessment & Therapy Instructor, מנכ"לית מרכז כישורי למידה - המרכז לקידום תפקודים, דוקטורנטית בחקר האוטיזם בפקולטה למדעי המוח והראיה, אוניברסיטת בר אילן.

ד"ר דני יוגב

מחנך מונטסורי, מלווה ומדריך צוותים חינוכיים, מרצה בתוכניות אקדמיות להכשרת מורים, PhD

שם הקורס תאריך פתיחה תאריך סיום מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
ויסות חושי וגישת מונטסורי – כלים מעשיים לאנשי חינוך וטיפול 13/11/2025 19/02/2026

ימי חמישי 10-00.16.00

90 שעות אקדמאיות+ 30 שעות פרקטיקום
(13 מפגשים)

5,900 ש"ח

תכנית זו מתקיימת במתכונת של שיתוף פעולה עם "כישורי למידה המרכז לקידום תפקודים". לפרטים נוספים ולהרשמה ניתן ליצור קשר : טלפון (רב-קווי): 09-8995406

דוא"ל:[email protected]

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445

דוא"ל: [email protected]