הכשרת מנחי קבוצות הורים ונוער בסיכון
גיל ההתבגרות הוא שלב מכריע בעיצוב זהותם של בני נוער, המתמודדים עם שינויים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים. כאשר שלב זה מלווה בקשיים סביבתיים או משפחתיים – גוברת הסכנה להידרדרות למצבי סיכון. תוכנית זו נועדה להכשיר מנחי קבוצות לעבודה חינוכית עם נוער בסיכון והוריהם, באמצעות הנחיית קבוצות ככלי להתערבות חינוכית מקדמת חוסן, שייכות ותקווה.
מדובר בהכשרה ייעודית שאינה מכשירה אנשי טיפול, אלא מנחים הפועלים בשיתוף פעולה עם גורמים טיפוליים, תוך שימוש בגישת ההנחיה הקבוצתית ככלי לליווי תהליכים רגשיים וחינוכיים. דגש מושם בהיכרות עם תופעות שכיחות בקרב נוער בסיכון – כגון התמכרות לחומרים, אלכוהול והימורים – ובפיתוח יכולות התמודדות בקבוצות נוער והורים.
התוכנית נשענת על ניסיון שטח נרחב במסגרות מגוונות: פנימיות, בתי כלא, מערכות חינוך בלתי-פורמליות ועמותות כדוגמת על"ם, ומשלבת בין ידע תיאורטי ליישום מעשי בגישה רב-תחומית ומחוברת לשטח.התוכנית מבוססת על ניסיון מצטבר מעשייה חינוכית עם נוער והורים במסגרות מגוונות כגון פנימיות, מערכות חינוך בלתי פורמלי, מוסדות שיקומיים ועמותות ייעודיות לנוער בסיכון, ובפרט עמותת על"ם.
מטרות הקורס
- הכשרת הקניית כלים חינוכיים להבנת תהליכים התנהגותיים אצל בני נוער.
- העמקה לתחום נוער בסיכון.
- הקניית כלים לסיוע להורים להתמודדות עם ילדיהם המוגדרים בסיכון.
- הבנת הגוון העברייני והתפתחותו בקרב בני נוער.
מן הנושאים
- מבוא לקרימינולוגיה: עבריינות נוער בנים, עבריינות נוער בנות, ויקטימולוגיה- קורבנות ויסודות הזיהוי של עבריינות.
- התהליך הקבוצתי: מיומנויות ההנחיה המשימתית, מנהיגות בהנחיה, שלבים בהתפתחות הקבוצה, אימון ותרגול.
- התפתחות המשפחה לאורך מרחב החיים. התפתחות מערכת היחסים במשפחה והתקשרות על הרצף הבריא והמסוכן.
- טראומה וחוסן במשברים המשפחתיים. יכולת ההתמודדות של המערך המשפחתי במצבי סיכון. כלים לסיוע להורים האחים והמשפחה המורחבת.
- הגוונים השונים של עבריינות ומקומה של ההתערבות החינוכית: עבריינות מוקדמת מול מאוחרת, עבריינות אלימה מול רכושית, גורמים אישיים, משפחתיים וסביבתיים.
- מבוא לפסיכופתולוגיה ODD, Conduct disorder, והפרעת התקשרות כמאפייני עבריינות בגיל הצעיר והמתבגר.
- התמכרויות: גורמי הגנה והשפעת המצב הסוציו- אקונומי. גישות טיפול ומניעה
- הדרכת קבוצות הורים: כלים פרקטיים בהנחיית קבוצות הורים לנוער, וקבוצות הורים לנוער בסיכון, תרגול ואימון.
- המסע אל הכלא וחזרה: פנולוגיה – תורת הענישה, מהות ומטרות המאסר, חלופות למאסר.
- אתיקה: הנחיית הורים והנחיית קבוצות בעבודה עם בני נוער בשונה מטיפול
- הטיפול במשפחה אל מול הטיפול הפרטני.
- מרכזי סיוע לנוער בסיכון וסוגי פגיעות: צדק משקם מול צדק עונשי, השפעות תרבותיות ואתניות, עבריינות במגזרים השונים.
דרכי ההוראה
- שיתוף ודיון שמאפשרים הסתכלות רפלקטיבית.
- למידה בעזרת מצגות ותרגילים.
- התנסות בהדרכת הורים לנוער בסיכון.
- קריאת וניתוח מאמרים וחומר ביבליוגראפי .
דרישות הקורס
השתתפות פעילה בקורס של 80%, הדרכת הורים, הצגת מאמר וניתוחו.
לסיום חובות הלימודים על הסטודנטים להציג את תיאור מקרה, להגיש מאמר מנותח ומוצג לכיתה תוך פיתוח של דיון כיתתי.
קהל היעד
הקורס מיועד לאנשי חינוך, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים, בוגרי מקצועות מתחום מדעי ההתנהגות.
תעודה
לעומדים בדרישות התוכנית תינתן תעודה מטעם אוניברסיטת בר-אילן.