להתחבר ולהשתייך: הכשרת מנחים לפיתוח כישורים חברתיים אצל ילדים ובני נוער

פיתוח מיומנויות חברתיות בגישה קוגניטיבית התנהגותית

בואו לקבל כלים מעשיים על מנת לסייע לילדים ולבני נוער להשתלב באופן מיטבי בחברה. בואו להיות מנחים המובילים תהליכים משמעותיים לפיתוח כישורים חברתיים.

לכישורים חברתיים השפעה עצומה על הדימוי העצמי, על תחושת המסוגלות ועל הצלחתו של האדם.  היכולת להשתמש במיומנויות החברתיות חיונית להצלחה זו והיא באה לידי ביטוי במצבים רבים בחיינו. היכולת הזו נלמדת! ונוכל להעניק אותה לילדינו ולתלמידנו.

הצורך להיות חלק מהחברה, להרגיש שייך ושותף בקבוצת השווים, הינו צורך בסיסי של כולנו, ילדים ומבוגרים כאחד. כישורים חברתיים כוללים מגוון רב של מיומנויות רגשיות וחברתיות המאפשרות לנו להתנהל ולגשר בין הצרכים האישיים שלנו לצרכים של האחרים סביבנו, להתאים את ההתנהגות שלנו ולתקשר עם הסובב, באופן גמיש ומסתגל.

בעידן של טכנולוגיה מוגברת ועודף מסכים, הילדים ובני הנוער "דבוקים" למסכים בעולם משל עצמם במרבית שעות היום. הם נמצאים בתקשורת "אונליין" וכמעט שאינם בונים כישורים סוציאליים קריטיים הנרכשים בתקשורת פנים אל פנים. ילדים בעלי קשיי תקשורת עם הסביבה אף מפתחים חרדה ודיכאון ולאור משבר הקורונה המצב אף החריף והגיע להיקפים מדאיגים.

כישורים חברתיים חשובים מאין כמותם, שכן הם מאפשרים לפרט להתנהג בצורה הולמת ומקובלת בחברה אליה הוא משתייך, כמו גם ליצור קשרי גומלין כאלה שבעזרתם יפתח את עצמו ברמה האישית, הרגשית, החברתית והערכית.

תכנית זו מתמקדת במתן כלים יישומיים לעבודה בשטח ומכשירה מנחים חינוכיים שילוו הורים/ אנשי חינוך/ מאמנים/ תלמידים, בתחום של פיתוח כישורים חברתיים.

למה ללמוד תכנית זו ומדוע היא משמעותית?

  • תכנית חווייתית ומקצועית המשלבת כלים ממגוון תחומים: הגישה הקוגניטיבית התנהגותית, מיינדפולנס, אימון ו- NLP
  • שילוב כלים להנחיה ואימון ילדים בעלי קשים חברתיים, קשיי קשב  וקושי בוויסות רגשי
  • מגוון מרצים שהינם אנשי מקצוע בעלי ניסיון בפיתוח כישורים חברתיים
  • תכנית רלוונטית לאתגרי התקופה הנותנת מענה לפגיעות חברתיות והתנהגויות אנטי סוציאליות שאנו עדים להם בעידן הרשתות החברתיות
  • התכנית מכשירה מנחים אישיים וקבוצתיים לאוכלוסייה לא קלינית
  • התוכנית כוללת פרקטיקום ומקנה תעודה מטעם אוניברסיטת בר אילן
  • בתוכנית מתקיימת למידה פנים אל פנים, עבודה קבוצתית ולמידה מרחו

מטרות התכנית

  • הכרות עם תיאוריה ורקע מחקרי בנושא פיתוח כישורים חברתיים
  • העצמה אישית לפיתוח כישורים חברתיים
  • מיומנויות חברתיות – מהגיל הרך ועד תיכון
  • הכרות עם כלים יישומיים לפיתוח כישורים חברתיים להנחיה אישית וקבוצתית
  • הכרות עם האתיקה המקצועית – הנחייה ואימון לעומת טיפול

מן הנושאים

חלק א – התפתחות חברתית

  • התפתחות כישורים חברתיים בגיל הצעיר, תאוריית המיינד ומודל ILAUGH
  • מאפייני הגיל והדור: גיל החביון, דור האלפא , מתבגרים ומבוגרים
  • גישת המסוגלות עצמית חברתית – גמישות והסתגלות לסיטואציות חברתיות
  • אינטליגנציה חברתית – "המדע" של יחסי אנוש
  • סטאטוס חברתי – ילדים שקופים ודחויים
  • כישורים חברתיים וחוסן רגשי
  • העצמה אישית (של המשתתפים) לפיתוח מיומנויות וכישורים חברתיים

חלק ב' – גורמים לפגיעה ועיכוב ברכישת כישורים חברתיים

  • אינטליגנציה רגשית – חברתית
  • עיכוב התפתחותי, מסורבלות מוטורית, לקויות למידה שפתיות ותקשורתיות
  • קשיים רגשיים, קשיי קשב, ויסות חושי והקשר עם התפתחות מיומנויות חברתיות
  • השפעת הטכנולוגיה והמסכים על תהליכי חיברות
  • דחייה חברתית וחרמות, חרדה חברתית – אסטרטגיות להתמודדות

חלק ג' - כלים יישומיים לפיתוח כישורים חברתיים

  • כלים לפיתוח וטיפוח כישורים חברתיים בעבודה אישית וקבוצתית
  • משמעות הקבוצה בפיתוח מיומנויות חברתיות
  • מודלים קוגניטיביים והתנהגותיים יישומיים
  • פרקטיקות לפיתוח המסוגלות העצמית
  • אתיקה בתהליך ההנחייה: מה בין הנחייה, אימון וטיפול
  • משחק וספורט – התנסות בפעילות ODT כאמצעי לפיתוח כישורים חברתיים
  • פיתוח מיומנויות חברתיות בקרב ילדים עם קשיי קשב ולקויות
  • יישום הפרקטיקות בגילאים השונים – גן, יסודי, חטיבה תיכון
  • שילוב הנחיית הורים בתהליך עם ילדים בעלי קשיים חברתיים

דרכי הוראה

המפגשים משלבים הקניית ידע תאורטי עם פרקטיקות שניתנות ליישום בפועל תוך מתן דגש על מקרים מהשטח. המפגשים יכללו: הרצאות פרונטליות, סימולציות, סדנאות, ניתוח מקרים, פעילות ODT, הרצאות אורח, למידה מרחוק.

תנאי קבלה

  • בוגרי תואר ראשון/ שני בתחומי חינוך ומדעי החברה.
  • בעלי ניסיון בהוראה/ הדרכה/ אימון/ הנחייה או ניהול צוות.
  • הגשת טופס מועמדות ללימודי תעודה (למעבר לטופס לחץ כאן) ובמידת הצורך ראיון קבלה.

קהל יעד

אנשי חינוך והוראה, אקדמאים מתחום מדעי ההתנהגות, מנהלים, יועצים חינוכיים, מטפלים, מאמנים, מנתחי התנהגות, תרפיסטים והורים המעוניינים לקדם תהליכים אישיים / קבוצתיים / מערכתיים, לפיתוח כישורים חברתיים.

תעודה

למסיימי הקורס אשר יעמדו בכל הדרישות תוענק תעודה "סיים תכנית להכשרת מנחים לפיתוח כישורים חברתיים בגישה הקוגניטיבית התנהגותית" מטעם היחידה לפיתוח מקצועי, אוניברסיטת בר אילן.

מנחה ומרכזת הקורס

שרית סילברמן, M.PH.

אשת חינוך בעלת ניסיון רב בקידום תהליכים חינוכיים חברתיים ברמת הפרט וברמה מערכתית. הקמה וניהול של בית ספר יסודי, פיתוח והכשרת צוותים בתחומי פדגוגיה ותהליכי אקלים חינוכי חברתי. 

יועצת ארגונית, מלווה ומנחה מנהלים בתהליכי ייעוץ ופיתוח ארגוני,  מנחה התנהגותית חינוכית בגישת הסמכות החדשה ומנחה לפיתוח חוסן וויסות רגשי.

מרצים אורחים

שחר צדוק 

בוגר התוכנית להכשרה בפסיכותרפיה קוגניטיבית התנהגותית CBT המוכרת ע"י איט"ה.

בעל תואר שלישי – דוקטורט בחינוך (מאוניברסיטה מחו"ל).

בעל ניסיון רב בהכשרת מאמנים, באימון ובטיפול CBT משולב ביופידבק.

מרצה, מרכז ומפתח תחום אימון בגישה קוגניטיבית התנהגותית ביחידה לפיתוח מקצועי. 

מחבר ספר הילדים "צמידי הצמיד שאיתי תמיד" – ויסות רגשות לגיל הרך המבוסס על מיינדפולנס ואימון CBC.

 

 

ליסה גרוסמן, .CPCC ,M.A., M.Ed
פסיכולוגית חינוכית מומחית, חלוצת שיטת האימון האישי ההתנהגותי לבעלי הפרעת קשב בארץ. ותיקה בתחום אימון, עובדת
30 שנה בתחום ליקויי למידה, מאבחנת ומאמנת ב"מרכז לאימון התנהגותי" ברעננה, מדריכה מוסמכת ע"י לשכת המאמנים. פיתחה
מודלים לאימון מבוגרים, הורים וילדים לשיפור איכות חייהם של בעלי קשיי קשב למידה.

שם הקורס תאריך פתיחה סמסטר מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
להתחבר ולהשתייך: הכשרת מנחים לפיתוח כישורים חברתיים אצל ילדים ובני נוער 11/10/2021 א

ימי שני 9:00-12:15

168 שעות 4 ש"ש

טרם נקבע

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445
פקס: 03-5349532

דוא"ל: infohish@biu.ac.il