הכשרת מדריכי ספורט טיפולי / שיקומי
ספורט טיפולי הוא תהליך העושה שימוש באמצעים מתחום התנועה, המשחק והספורט במטרה לפצות על ליקויים ספציפיים בתפקוד הגופני והרגשי. שליטה במיומנויות מוטוריות מהווה גורם חשוב בהתפתחות החברתית והרגשית של ילדים ובוגרים וכן בתפקודי ההתנהגות שלהם. הספורט הטיפולי מקדם תפקודים וביצועים הן בביצוע פעילויות והן בהשתתפות חברתית. מטרתו להוביל לאורח חיים בריאותי ופעיל. הספורט הטיפולי המותאם מציע לייצר התאמות לצרכיו של האדם הן על ידי שינוי מטרות הפעילות, מבנה או טכניקת הפעילות, הסביבה לביצוע, הציוד הנדרש, אופן ההדרכה לביצוע ועוד. תרומתו של הספורט הטיפולי בהגברת הנאה מפעילות גופנית, שיפור והקניית מיומנויות יסוד , מציאת שיטות עוקפות ופיצויים לשיפור תפקודים, חשיפה לחוקי משחק, לגבולות ברורים ולשיתוף פעולה בקבוצה, שיפור ופיתוח הכושר הגופני, חיזוק ובניית מוטיבציה פנימית והתמודדות עם תחרותיות וכשלונות, חיזוק ושיפור יכולת ההתמדה ושיפור הביטחון העצמי.
הדרכה בספורט שיקומי איננה טיפול. היא אינה מתמקדת בשיפור תפקוד של איבר כלשהו בגופו של האדם, אלא מתמקדת בהעלאת תחושת הרווחה הגופנית-נפשית של האדם .
מטרות התכנית
1. הכשרת מדריכים לעבודה שיקומית-טיפולית עם אנשים עם מגבלות באמצעות ספורט ותנועה
2. הקניית ידע עיוני ומעשי בהתייחס להתפתחות מוטורית ומצבי מוגבלות מגוונים
3. מתן כלים לשימוש בספורט ובתנועה כאמצעי המפתח כישורים קוגניטיביים, חברתיים וסנסו- מוטוריים 4. שימוש בספורט ותנועה ככלי ליצירת פעילות המעשירה את עולמו של המשוקם – המטופל
מן הנושאים
אנטומיה ופיזיולוגיה בספורט טיפולי
- מבנה ותפקוד מערכות הגוף
- השפעת פעילות גופנית על מערכת השרירים והשלד
- התאמות פיזיולוגיות באימון לאנשים עם מוגבלויות
היכרות עם אוכלוסיות עם מוגבלויות בריאות הנפש
- מאפיינים והשלכות של מוגבלויות שונות:
- מוגבלות שכלית והתפתחותית
- אוטיזם
- שיתוק מוחין ומוגבלות פיזית
- לקויות ראייה ושמיעה
- הפרעות נוירולוגיות והתפתחותיות
תורת האימון ועקרונות לבניית תכניות אימון/טיפול
- מבוא לתורת האימון
- בניית תכניות אימון מותאמות אישית
- התאמות לאימון בקבוצות הטרוגניות
היבטים מוטוריים, תחושתיים, התנהגותיים וחברתיים בספורט טיפולי
- פיתוח מיומנויות מוטוריות ושיפור קואורדינציה
- ויסות חושי ורגשי באמצעות פעילות גופנית
- השפעת ספורט על התנהגות ויכולת הסתגלות
- קידום השתלבות חברתית דרך פעילות גופנית
כלים יישומיים לבניית תכניות התערבות במסגרת פרטנית וקבוצתית
- עקרונות תכנון והנחיית מפגשים טיפוליים
- כלים לעבודה עם אוכלוסיות מגוונות
- הערכת תוצאות והצבת מטרות מדידות
פעילות גופנית מותאמת (APA – Adapted Physical Activity)
- גישות ויישומים של פעילות גופנית מותאמת
- שילוב אנשים עם מוגבלויות בקהילה דרך ספורט
- יצירת סביבה פיזית ומנטלית תומכת
היכרות עם עולם השיקום והמוגבלויות (למידה א-סינכרונית)
- מבוא לעולם השיקום
- גישות טיפוליות ורב-תחומיות
- חקיקה וזכויות בתחום השיקום
סטאז’ – התנסות מעשית בספורט טיפולי
- למידה מעשית במסגרת מודרכת
- התאמות אישיות בפעילות גופנית
- ניתוחי מקרים משוב והערכה
דרכי הוראה
- למידה היברידית- למידה מרחוק (ZOOM), בשילוב מפגשים פרונטליים וסדנאות חווייתיות.
תנאי קבלה
- 12 שנות לימוד עם בגרות מלאה
- זיקה לתחומי הספורט והטיפול
- עמידה בוועדת קבלה
קהל יעד
הקורס מיועד לבעלי זיקה לעולם הספורט והטיפול. עובדי הוראה וחינוך – פורמלי ובלתי פורמלי, מדריכי ומאמני ספורט,
מורים לחינוך מיוחד וחינוך גופני, עובדים סוציאליים, מנתחי התנהגות, מרפאות בעיסוק, פיזיותרפיסטיות ועוד.
תעודה
לעומדים בדרישות התכנית תוענק תעודת מדריך בספורט טיפולי – שיקומי מטעם מכון טראמפ בית איזי שפירא בשיתוף עם היחידה לפיתוח מקצועי בפקולטה לחינוך אוניברסיטת בר אילן.
דרישות הקורס
- נוכחות 80% לפחות
- הקפדה על לוחות הזמנים- כניסה מאוחרת או יציאה לפני סיום יום הלימודים יחשבו כאיחור. כל ארבעה איחורים יחשבו כיום היעדרות.
- השתתפות פעילה במפגשים והגשת מטלות בהתאם לדרישות.
- עמידה בבחינות/עבודות בציון 65 ומעלה