הכשרת מדריכי שיקום באמצעות אומנויות ויצירה

שילוב אומנויות ככלי שיקומי

פעילות באמצעות אמנויות מתבססת על היצירתיות הטמונה בכל אדם ועל הרצון להבעה עצמית ולמימוש עצמי. פעילות זו נותנת כלים להבעה עצמית, לשיפור תפיסה עצמית, מסייעת לפיתוח מודעות עצמית ואף להתפתחות קוגניטיבית ולפיתוח קשרים חברתיים. העשייה האמנותית מספקת לאדם הזדמנות לשיקום יכולותיו ולהחלמה בכל גיל. המפגש עם האומנות ותהליכי יצירה שמים דגש על התבוננות האדם אל עצמו, קשייו ומוגבלותו והעצמת היכולות הקיימות, שימור תפקודים ובנייה מחדש של יכולות וגילוי כוחות חדשים. תהליך זה אינו נמדד באופן שיפוטי ערכי אלא נועד בעיקר להוביל לחוויית עשייה יצירתית מתקנת ומאפשרת.

הפעילות היצירתית מאפשרת לאדם לבטא את ייחודיותו במסגרת קבוצתית, לפתח תחושה של שותפת שווה בעולם החברתי, להעמיק את מערכות היחסים הבין-אישיים, לפתח בטחון עצמי ועוצמות חדשות להתמודדות מיטבית בכל תחומי החיים. הדבר נכון לכלל האוכלוסייה, ונכון אף יותר כאשר מדובר באנשים עם מוגבלות, אנשים אשר אמנות לעיתים הינה בין הכלים הבודדים שלהם להבעה ולהגשמה.

המדריך המשקם אינו עוסק בתהליכים פסיכותרפיים ובתרבות הטיפול מאחר ולא הוכשר לכך והסמכתו אינה כמטפל באומנות. הדגש בעבודתו  ובהכשרתו הוא בבניית תכנית עבודה המותאמת מערכתית למסגרות חינוכיות, קהילתיות ושיקומיות תוך הדרכה והעשרה של שפת האומנות. עבודת המדריך לאומנות משולבת בתוך עבודת צוות טרנס-דיסציפלינארית, תוך שיתוף פעולה, לימוד וליבון מטרות משותפות.

תפקיד המדריך המשקם להוביל לחוויות הצלחה בתהליך היצירה, תוך עידוד תקשורת עם הסביבה ויצירת סקרנות. בנוסף, הוא פותח בפניו הזדמנויות לעיסוק בתחביבים, פעילות יצרנית וחוויות מעשירות. האמנות מאפשרת שפה חדשה לביטוי עצמי, מחברת את האדם לסביבתו ומעניקה חופש יצירה. בנוסף לכך, אמנות בקרב מתמודדי נפש תורם לחיזוק ביטחון העצמי, הפחתת חרדה, לצד חיזוק הקשרים החברתיים.

מטרות התכנית

  • הכשרת מדריכים לעבודה שיקומית עם אנשים עם מגבלות באמצעות אמנויות ויצירה.
  • הקניית ידע עיוני ומעשי בעבודה יצירתית עם אוכלוסיות מיוחדות, בהתאמה לכל גיל.
  • מתן כלים לשימוש באמנות כאמצעי המפתח כישורים קוגניטיביים, חברתיים וסנסו- מוטוריים.
  • שימוש באומנות ככלי ליצירת פעילות המעשירה את עולמו של המשוקם.

מן הנושאים

זהות מקצועית

  • הגדרת תפקיד המדריך באומנות שיקומית
  • גבולות התפקיד והאתיקה המקצועית, ופיתוח הזהות המקצועית
  • שיתוף פעולה עם צוותים טיפוליים וחינוכיים

היכרות עם אוכלוסיות מיוחדות

  • מאפיינים והתמודדות עם אוכלוסיות מיוחדות:
  • אוטיזם (ASD)
  • מוגבלות שכלית והתפתחותית
  • לקות ראייה ועיוורון
  • מוגבלות פיזית
  • הגיל השלישי (קשישים עם ירידה קוגניטיבית, דמנציה ועוד)
  • התנהגויות מאתגרות
  • התפתחות שפתית וליקויים בעיבוד החושי

שילוב אומנויות בתהליך השיקומי

  • יומן ויזואלי ככלי לביטוי עצמי
  • עיסת נייר ופלסטלינה ככלים לפיתוח מוטוריקה ועיבוד רגשי
  • אומנות דיגיטלית: שימוש בטכנולוגיה להנגשת היצירה
  • קולאז'ים והדפסים כמתודות יצירתיות
  • מנדלות ותהליכים סימבוליים בעבודה שיקומית

תיאוריות חינוכיות-פסיכולוגיות

  • זהות ומסוגלות: חיזוק תחושת ערך עצמי דרך אומנות
  • תיאוריית האינטליגנציות המרובות (גארדנר)
  • ACT (תרפיית קבלה ומחויבות) והשפעתה על תהליכים שיקומיים
  • פסיכולוגיה חיובית: חיזוק חוסן נפשי בעזרת יצירה

סיפור חברתי: שימוש בנרטיבים ללמידה והסתגלות

העשרה – כלים משלימים לעבודה שיקומית

  • ביבליותרפיה: שילוב סיפורים ותהליכים יצירתיים
  • טבע-תרפיה: יצירה מתוך חיבור לטבע
  • מוסיקה ככלי שיקומי וחווייתי
  • יוגה ותנועה כמתודות לשיפור וויסות רגשי

מתיאוריה למעשה – התנסות בשטח

  • פרקטיקום: יישום מעשי במסגרות חינוכיות ומרכזים שיקומיים
  • למידת עמיתים: ניתוח מקרים והחלפת ידע מקצועי
  • תצפיות מודרכות והדרכה אישית

דרכי הוראה

  • מפגשים פרונטליים וסדנאות חווייתיות.

תנאי קבלה

 12 שנות לימוד עם תעודת בגרות מלאה,  עמידה בוועדת קבלה

קהל יעד

    • עובדי חינוך, טיפול ושיקום העובדים עם אנשים עם מגבלות. מדריכים ומורים מתחומי האומנויות
    • אנשי מקצוע המעוניינים לעבוד עם מגוון אוכלוסיות במערכות דיור, רווחה וחינוך בלתי פורמאלי: מתנ"סים, עיריות, מועדונים, ומסגרות משקמות

 

תעודה

לעומדים בדרישות התכנית תוענק תעודת מדריכ/ה בשילוב אומנויות ככלי שיקומי מטעם מכון טראמפ בית איזי שפירא בשיתוף עם היחידה לפיתוח מקצועי בפקולטה לחינוך אוניברסיטת בר אילן.

דרישות הקורס

  • נוכחות 80% לפחות.
  • הקפדה על לוחות הזמנים- כניסה מאוחרת או יציאה לפני סיום יום הלימודים יחשבו כאיחור. כל ארבעה איחורים יחשבו כיום היעדרות.
  • השתתפות פעילה במפגשים והגשת מטלות בהתאם לדרישות.
  • עמידה בבחינות ובהגשת עבודות.

מרצה

תמונת מרצה

טל קמחי

M.A בחינוך , האוניברסיטה העברית. מוסמכת להוראה בחינוך המיוחד מאוניברסיטת תל אביב. בעלת הכשרות מקצועיות מגוונות, בהן: "אומנות ככלי שיקומי" מבית איזי שפירא, Special Yoga מלונדון, קורס פיתוח משאבים ממכללת ספיר ושתי"ל, וקורס פיתוח ניהולי מטעם החברה להגנת הטבע.

בעלת ניסיון עשיר בהוראה, הדרכה ופיתוח תכניות חינוכיות ושיקומיות. מדריכת יוגה במסגרות חינוכיות ושיקומיות שונות, בהן "פסיפס" מודיעין,  ו"אסיף" – אסף הרופא. ריכוז והנחיית חוגים לילדים, ריכוז תכניות חינוכיות במוזיאון המדע בירושלים ובחברה להגנת הטבע. בנוסף, שימשה כגננת וכאשת צוות חינוכי, פיתחה וניהלה משאבים בארגון "קשר", כיום מובילה יזמות וחדשנות חינוכית במכון מופת, מתוך שילוב של חינוך, יצירה וחדשנות.

מרצים נוספים : ד"ר דליה ניסים, שרה סלע מעיין ביטון ועוד.

שם הקורס תאריך פתיחה תאריך סיום מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
הכשרת מדריכי שיקום באמצעות אומנויות ויצירה 27/10/2025

ימי שני 09.00-16.30

400 שעות

14,500 ₪

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445

דוא"ל: [email protected]