הכשרת מומחים להוראה מותאמת באנגלית לתלמידים ליקויי למידה
מורים לאנגלית שומעים לעיתים משפטים כמו "הילד שלי לא יודע ללמוד אנגלית", "אנגלית קשה מדי עבורה", "הוא כבר ויתר על המקצוע הזה" "הבן/בת שלי לקוי למידה באנגלית". נקודת המוצא שלנו היא שאין ילד שלא יכול ללמוד אנגלית. אנו כמורים יכולים למצוא את הנתיב הנכון עבור כל תלמיד. לשם כך, פותח קורס להכשרת מורים בתחום הוראה מותאמת בשפה האנגלית. הקורס נועד למורים לאנגלית בחט"ב ובתיכון, המעוניינים לקבל כלים לקידום תלמידים המתקשים ברכישת השפה האנגלית. התכנים הנלמדים בקורס כוללים סקירה נרחבת של הגורמים לקשיים באנגלית וכן כלים מעשיים לבניית תוכנית עבודה ממוקדת ויעילה.
בוגרי התוכנית יוכלו לזהות ולאפיין את קשיי תלמידיהם ולקדמם בעזרת אסטרטגיות שונות ודרכי הוראה מותאמות. את התכנים הנלמדים המורים יוכלו להתאים לסביבות למידה שונות הן בכיתות הלימוד והן בקבוצות קטנות ובאופן פרטני.
מטרות התכנית
מטרת התכנית להוראה מותאמת באנגלית היא חשיפת המשתתפים לפרופילים השונים של לקויי הלמידה, קשייהם ונקודות החוזקה.
זאת, לשם הבנת השלכותיהם על תהליך רכישת האנגלית כשפה זרה, תוך שימת דגש על טיפול והוראה מותאמת עבור תלמידי החטיבה והתיכונים לשם גישור ופיצוי על החסכים. כך, יושם דגש על הקניית ידע תיאורטי ואסטרטגיות למידה בחמש מיומנויות השפה: קריאה, כתיבה, הבנת הנקרא, הבעה בעל פה והבנת הנשמע.
מן הנושאים
- ידע תיאורטי מעמיק אודות תהליכים קוגניטיביים ומטה-קוגניטיביים העומדים בבסיס הלמידה ואופן הפגיעה בהם בקרב לומדים בעלי לקויות הלמידה, הקשב והריכוז. זאת, תוך התמקדות בתחום האנגלית כשפה זרה והתייחסות לחידושים מחקריים בשדה.
- סקירת מאפייניו הרגשיים-חברתיים של לקוי הלמידה, מבט על תפקודיו הניהוליים ועל התנהלותו בסביבת הלמידה.
- הכרת והבנת ממצאי האבחונים: הדידקטי, הפסיכולוגי והאבחון באנגלית.
- מיפוי פרופיל התלמיד וצרכיו לשם בניית תוכנית עבודה בתחום האנגלית כשפה זרה. הקניית כלים מעשיים לקידום פיתוח חשיבה ותהליכי הבנה בקרב ילדים בעלי לקויות למידה שונות, בהתאם לנדרש מאופי תחום הדעת.
- הכרה מעמיקה של דרכי הוראה ולמידה ייחודיות, תהליכי תיווך ואסטרטגיות למידה של תכני הלימוד באנגלית ברמת החטיבה והתיכון.
דרכי הוראה
הרצאות, בהן ייעשה שימוש בכלים דיגיטליים (מצגות, סרטונים, אפליקציות ועוד), נוסף על סדנאות מעשיות, ניתוח מקרים והתנסות אישית ביישום תכני התוכנית.
הקורס יועבר באופן מלא בלמידה מרחוק מאופן מקוון – ZOOM
קהל היעד
הקורס מיועד למורים לאנגלית בעלי תואר ראשון.
מיון מועמדים
על המועמדים להיות בעלי תואר אקדמאי.
מן המועמדים תידרש הגשת קורות חיים לדוא"ל:
בנוסף לרישום באתר ועמידה בראיון קבלה. קו"ח ללא רישום באתר לא יטופלו.
תעודה
למסיימי הקורס תוענק תעודה מטעם אוניברסיטת בר אילן, היחידה לפיתוח מקצועי ומרכז חדד.
ליווי אקדמי
פרופ' רחל שיף, ראש מרכז חדד, הפקולטה לחינוך
מרכז הקורס ומרצה
ברק זלוף
מומחה בתחום לקויות הלמידה ופיתוח כישורי הלמידה, בעל התמחות ספציפית בתחום האנגלית כשפה זרה ומאבחן דידקטי מטעם מרכז חדד. עוסק בהוראה מותאמת באנגלית, בשפה ובאסטרטגיות למידה. בעל ניסיון רב בפיתוח תוכנית התערבות והוראה מותאמת לתלמידים לקויי למידה בגילים שונים. מרצה לאנגלית כשפה זרה באוניברסיטת בר אילן, מרכז חדד עבור הכשרת סטודנטים לקויי למידה.
לפרטים נוספים בנוגע לתכני הקורס ניתן ליצור קשר עם המרצים בדוא"ל: