ויסות חושי וגישת מונטסורי – כלים מעשיים לאנשי חינוך וטיפול
מה ילד צריך? מה הוא באמת צריך? למה היא מתנהגת ככה? האם אנחנו מבינים מה הסיבה? על מה זה יושב? למה הוא עושה לי את זה?!
בקורס ייחודי זה המועבר על ידי מומחים בתחום החינוך והטיפול, נענה על שאלות אלו, ועל רבות אחרות. המשתתפים יקבלו מידע חשוב וכלים מעשיים המבוססים על שתי גישות משמעותיות העוסקות בהתפתחות ילדים – הגישה המונטסורית, גישה חינוכית, המתמקדת בהתאמת דרכי למידה ייחודיות לפי הצרכים והשלב ההתפתחותי של הילדים, והגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA), גישה אבחונית-טיפולית וחינוכית המתמקדת בהבנה מעמיקה של התפתחות תפקודית, זיהוי בסיס הקשיים והתאמת מענים מתאימים לטיפול, מניעה וקידום. כך למעשה, ניתן למטפלים כלים משמעותיים מעולמות החינוך וניתן למחנכים כלים משמעותיים מעולמות הטיפול. בקורס נלמד על התפתחות תפקודי הילדים, ונבין קשיים תפקודיים מגוונים שילדים מביאים עימם לכיתה ולחדר הטיפול. נדבר על קשיי קשב וריכוז (ADHD), לקויות למידה, ויסות חושי, לקויות מוטוריות ועוד. נקבל כלים פרקטיים לביצוע הערכה תפקודית ולאיתור קשיים אלו, ולבניית תכנית התערבות משמעותית שיכולה לקדם את הילדים, בבית, בכיתה ובחדר הטיפול. נלמד כיצד לסייע לילדים לקדם את תפקודיהם, לפתח תחושת מסוגלות, עצמאות, ביטחון עצמי והערכה עצמית חיובית. נלמד על תכנון סביבה חינוכית, טיפולית וביתית מיטיבה, תוך דגש על הצורך האינדיבידואלי של כל ילד וילדה.
הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA) הינה גישה חדשנית וייחודית, אופטימית ומצמיחה, ומעל הכל – גישה יישומית המביאה לשינוי. דרך שתי תובנות משמעותיות – התובנה ההתפתחותית והתובנה המחקרית על הפלסטיות המוחית – מתייחסת הגישה להתפתחות תפקודיהם של בני האדם. גישת NDFA מתמחה בהבנה מעמיקה של הגורמים החושיים וגורמים יסודיים נוספים היושבים בבסיס התפתחות תפקודי הלמידה, ההתנהגות, התקשורת, החברה, הרגש והמוטוריקה. היא מציעה התנסויות פרקטיות, משחקיות ופשוטות, הניתנות ליישום בבית, בקליניקה הטיפולית ובכיתה, שנועדו לקדם תפקודים אלו. הגישה המונטסורית היא גישה חינוכית הוליסטית ללמידה, המתמקדת בהתפתחות הטבעית של הילד, ומבוססת על הבנת הצרכים הייחודיים של כל לומד. תפקיד המבוגר, על פי החינוך המונטסורי, הוא "לעזור לילד לעשות בעצמו", כלומר להבין את השלב ההתפתחותי שבו הילד נמצא ולייצר עבורו תנאים סביבתיים (פיזי, מנטלי וקוגניטיבי) המותאמים לצרכיו ההתפתחותיים. באמצעות התבוננות והקשבה לילד, החינוך המונטסורי מסייע לו לטפח את אישיותו הייחודית, ולחזק את יכולותיו העצמאיות וכישוריו המגוונים. הילד לומד מתוך בחירה, באופן עצמאי, על ידי התנסות מעשית, ניסוי וטעיה, באופן שמחזק את תחושת המסוגלות, הסקרנות הטבעית ואהבת הלמידה. כך נבנית תשתית יציבה ללמידה משמעותית ולחיים של מודעות, אחריות וצמיחה מתמשכת.
מטרות התכנית
הרחבת תפיסת עולמם של אנשי חינוך, הוראה וטיפול והעמקת הבנתם בנוגע לפן התפקודי, הרגשי, החברתי והלימודי של ילדים.
הבנה מעמיקה של תפקודים משמעותיים בקרב הילדים והגורמים המשפיעים עליהם: ויסות חושי, קשב וריכוז, מוטוריקה, תקשורת, רגש וחברה.
חיבור בין ידע מחקרי עדכני לבין פרקטיקות חינוכיות וטיפוליות יומיומיות מתקדמות.
טיפוח גישה חינוכית-טיפולית רגישה ומצמיחה, הרואה במבוגר "מתווך", יוזם ומקדם – עבור ילדים עם מגוון צרכים אישיים.
רכישת כלים פרקטיים להפעלת דרכי הוראה מתקדמות ולשיפור דרכי התערבות טיפולית, בכיתת החינוך ובקליניקה הטיפולית.
דרכי הערכה חלופיות שאינן מבוססות על ציונים בלבד, אלא מתבוננות על מגוון האינטליגנציות והיכולות של הילדים – תוך בניית מסלולי התפתחות מותאמים אישית.
הנושאים הנלמדים
ראשי פרקים מרכזיים
- הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA) והגישה המונטסורית – נדון בכל אחת מהגישות, בעקרונות הגישות ובחשיבותן לקידום תפקודי, לימודי, רגשי וחברתי.
- הצגת מפת הדרכים של הקורס – כלי ייחודי להערכה תפקודית ופיתוח דרכי התערבות מיטיבות – שיהווה את מפת הדרכים של הקורס ולאורו יועברו נושאי הלימוד. כלי משמעותי זה מיועד לשימוש בבית, בכיתה ובקליניקה.
- דמות המבוגר, המחנך, המטפל – מה תפקידנו כמבוגרים פעילים ומקדמים בחיי הילדים? נדבר על הצרכים של הילדים מאיתנו, ושלנו מהילדים, על התאמת הסביבה מחד, והתנהגותנו מאידך, כדי לסייע לילדים. נלמד תהליכים שיאפשרו הכנה עצמית, מודעות והתפתחות אישית של הילדים, וזאת כדי לממש את הפוטנציאל ההתפתחותי הגלום בהם.
- פיתוח עצמאות ויכולות אישיות, בבית, בכיתה ובקליניקה. נדון בחשיבות האדירה של העצמאות, בהיבט התנועתי, המחשבתי והרגשי המובילה לביסוס הערכה עצמית חיובית, ביטחון עצמי ותחושת מסוגלות. התפתחות, ההתנהגות, התפקוד הכללי, החברתיות, הפן הרגשי ועוד.
- מודל ה.ה.ה – המאפשר לנו לסייע לילדים שחווים קשיים, דרך 3 דרכי פעולה – הגנה, הזנה, הבנה.
- קשיי קשב וריכוז – נלמד על הקשב השמיעתי, על רגישות-יתר שמיעתית, והשפעתה על התפתחות קשיי קשב וריכוז, לקויות למידה וקשיים חברתיים. נלמד ונתרגל פיתוח דרכי הגנה בתחום הקשב השמיעתי.
- המערכת הוסטיבולרית חשיבותה האדירה לתפקוד היומיומי. הקשר של המערכת הוסטיבולרית לעוררות המוחית, לקואורדינציה, לטונוס ושיווי משקל, למערכת העצבים האוטונומית, לתנועות העיניים ולמערכת הראיה, לקשב השמיעתי.
- תרגול המערכת הוסטיבולרית ובכך סיוע בשיפור יכולות קשב, ריכוז, למידה, ביטחון עצמי ומיומנויות שפה. למידה בתנועה, וחשיבותה לשיפור תפקודי הילדים והתקדמותם, הן בכיתה והן בהליך הטיפולי, כולל תרגול פרקטי.
- המערכת הפרופריוצפטיבית והשפעתה על היפראקטיביות, חוסר שקט, קושי בהפנמת גבולות והתנהגות שעלולה להיחוות כאלימה. נדון בקשר בין חסר פרופריוצפטיבי לעוררות מוחית נמוכה, ובהשפעה של קשר זה על למידה.
- רגישות יתר חזותית והובלתה להצפה חזותית ולקושי בסביבה רווית גירויים. נבין כיצד רגישות יתר לעוצמת האור עלולה להשפיע על הנינוחות היומיומית, על הריכוז ועל הקריאה, וכיצד ניתן לגרום לעליית העוררות המוחית, ולשיפור ביצועי.
- תיאום פנים מוחי, מתי הוא מתפתח וכיצד, ומדוע הוא כה חשוב לשיום, זיכרון, למידה, שליפה, קריאה, ותפקודים ניהוליים גבוהים. כלים מעשיים לשיפור וקידום התיאום הפנים מוחי.
- חשיבות הסביבה כחלל מקדם התפתחות. נבין כיצד ניתן לעצב סביבה חינוכית/טיפולית/ביתית כך שתהיה מיטיבה עבור הילד ותתמוך בצרכיו ההתפתחותיים.
- בניית תכניות למידה אישיות, מותאמות לילד, גם בכיתת החינוך הרגילה, ובכיתה גדולה.
- הערכה מיטיבה. מהי התבוננות מיטיבה, מהי פדגוגיה של הקשבה, ונקבל כלי שיח פרקטי לשיחה עם הילדים. בנוסף, נבין מהי הערכה מבוססת מיומנות וכשירות
דרכי הוראה
הלימודים היברידים, הקורס מתקיים ברובו בזום, אחת לחודש יתקיימו סדנאות פרקטיות, פנים אל פנים, באוניברסיטת בר-אילן. הלימודים יכללו הרצאות, סדנאות פרקטיות, דיונים, ניתוחי מקרה, וילוו בסרטונים ומצגות תמונות מפורטות. לאורך כל הלימודים ינתן דגש על פרקטיקה.
קהל יעד
עובדי הוראה, אנשי חנ"ג, יועצים חינוכיים, אנשי חינוך ו/או בעלי תפקידים בחינוך הרגיל ובחינוך המיוחד, אנשי חינוך בחינוך המונטסורי שמעוניינים להרחיב את ידיעותיהם הפרקטיות, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וקלינאים בתחומי התפתחות, קהל רחב המעוניינים בהרחבת ידע אישי וקבלת כלים לעזרה לילדים, עיריות ובתי ספר מונטסוריים שרוצים להכשיר את אנשי הצוות שלהם.
תעודה
לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודת "ויסות חושי וגישת מונטסורי – כלים מעשיים לאנשי חינוך וטיפול " מטעם היחידה לפיתוח מקצועי בית הספר לחינוך אוניברסיטת בר אילן. קבלת תעודה מותנית בעמידה בכל דרישות הקורס.
דרישות הקורס
80% נוכחות חובה, השתתפות פעילה בשיעורים. ציון עובר (70 ומעלה) בעבודת הגמר.