פוטותרפיה

תכנית הלימודים כוללת למידה תאורטית ומעשית של החיבור בין טיפול אישי וקבוצתי עם תמונות, ביטוי עצמי רגשי דרך הצילום, עבודה קהילתית עם צילום ככלי המאפשר לבטא את הפרט ואת הקהילה כולה דרך חקירת הדימוי המצולם והבנת כוחה של התקשורת הויזואלית.

הקורס מבוסס על התנסות אישית, קבוצתית, ולימוד תיאוריות וטכניקות. בקורס יש מגוון רחב של מנחים, המציעים נקודות מבט שונות בתחום הפוטותרפיה. המפגש עם מגוון המנחים מאפשר לכל תלמיד למצוא את עבודת הפוטותרפיה שאליה הוא מתחבר ואיתה הוא רוצה להמשיך הלאה בחייו כמטפל, מחנך, מדריך, מאמן וכל חיבור אחר.

למה ללמוד תכנית זו ומדוע היא משמעותית?

  • צמיחה והתפתחות אישית, כתוצאה מהתהליך האישי והקבוצתי.
  • העשרת ארגז הכלים בכלי מרענן, לא שיגרתי ורב עוצמה, למי שעוסקים בחינוך, יעוץ, אימון ופסיכותרפיה.
  • הגברת הרגישות ויכולת ההתבוננות בתמונות ובחיים עצמם.

מטרות התכנית

התוכנית שמה לה למטרה ליצור בוגרים בעלי הבנה עמוקה בתחומי הנפש, הצילום והמפגש בין שדות אלו. הלומדים ייקבלו ידע רב ומתודות רבות כמו גם מרחב לשיח, עיבוד, תרגול והפנמה כדי שיוכלו לשלב ולהוביל את התחום רב המשמעות של הפוטותרפיה.

מסיימי הלימודים ידעו לעבוד עם מדיה מצולמת כחלק ממפגשים אישיים או קבוצתיים עם גילאים שונים, להפיק תובנות ומשמעות מחומרים מצולמים וגם ליזום, ליצור וללוות תהליכים שבהם בודדים וקהילות יפתחו ויטפחו מודעות ויניעו שינויים משמעותיים בחייהם דרך התהליך הפוטותרפי.

התוכנית אינה מכשירה מטפלים אלא מקנה כלי העשרה והעצמה של תהליכי אימון, חינוך וטיפול מעולם הצילום.

מן הנושאים

א. פוטותרפיה לרוחב ולעומק | ד"ר צביקה תורן

קורס זה יכלול סדרת מפגשים בהם נלמד להיעזר בפעולת הצילום ובתוצר הצילום (תצלום) כדי להכיר את עצמנו, להציב לעצמנו יעדים להשבחה והעצמה, לעשות דברים שטרם עשינו כדי להיות במקום שמעולם לא היינו. הצילום משמר רגע חולף, מאפשר להתבונן היטב בפרטים של הרגע ההוא. סדרת צילומים נותנת אפשרות לבדוק האם יש מרכיב מסויים המופיע ברוב התמונות ומצביע על נושא מעסיק ולא-פתור. צילום לאורך תקופה מזמין אותנו לפגוש את השינויים שחלו בנו, אם אנחנו אוהבים אותם או שמא נסחפנו למקום שאיננו חפצים להיות בו.

נפגוש צילומי ילדות, צילומים משפחתיים, ודיוקן עצמי. צילומים שכבר צולמו וצילומים שנבצע עכשיו. המפגשים ישלבו חוויות ולמידה תיאורטית, ברובד האישי, הקבוצתי והמקצועי-אקדמי. מאמרים רלוונטיים יחולקו לאורך הקורס.

בין נושאי היחידה: היכרות דרך צילומים של אחרים. מהו טיפול. מה הם ענפי הפוטותירפיה, ההיסטוריה של הפוטותרפיה והתפתחות הגישות השונות, צילומים ראשונים בקבוצה. הצילום המושגי.
הצילום הייצוגי, צילומים המייצגים רוגע, בטחון, שייכות ויציבות, צילומי ילדות,"הגישה הטיפולית- אלקטיבית ואינטגרטיבית. מפסיכואנאליזה ותיאורית העצמי עד סיביטי וסכימה תרפיה"

בין נושאי היחידה: היכרות דרך צילומים של אחרים. מהו טיפול. מה הם ענפי הפוטותירפיה, ההיסטוריה של הפוטותרפיה והתפתחות הגישות השונות, צילומים ראשונים בקבוצה. הצילום המושגי.
הצילום הייצוגי, צילומים המייצגים רוגע, בטחון, שייכות ויציבות, צילומי ילדות, "הגישה הטיפולית- אלקטיבית ואינטגרטיבית. מפסיכואנאליזה ותיאורית העצמי עד סיביטי וסכימה תרפיה". גישות ועוגנים תיאורטיים במעשה הטיפולי,Every photograph with people has a psychological story to tell. צילומי משפחה, צילומים הדדיים בקבוצה, אני והקבוצה בצילומים הקבוצתיים. סיום היחידה ופרדה.

 

ב. כשהנפש טמונה בתמונה | סיגל אדלמן
בין נושאי היחידה:
האלבום המשפחתי כמייצג סיפור חיים, דינמיקה משפחתית וזיכרון אישי מול זיכרון קולקטיבי.

ההיסטוריה של הצילום – אבני דרך עיקריות והבנת הכוח של הצילום כשפה לא וורבלית. השפעת הצילום על חיינו ויחסי הגומלין בין פוטותרפיה וטיפול באמנות. היחיד והקבוצה, עבודה קבוצתית ובחינת הדינמיקה החברתית, באמצעות טכניקות המשלבות צילום ואמנות. שימוש תרפויטי בצילום בעבודה עם ילדים, נוער ובוגרים, בטיפול פרטני ובקבוצות. שימוש בטכניקת 'ההשלכה' בצילום, כדרך להעמקת המודעות העצמית. עבודה עם פורטרט אישי ותצלומים מהביוגרפיה האישית ומתקופות משמעותיות בחיינו.

ג. ניראות והשמעת קול באמצעות Photovoice | ד"ר רבקה הלל-לביאן
תיאור הקורס: Photovoice היא מתודולוגיה במחקר איכותני שבאמצעותה אנשים יכולים לזהות, לייצג, ולשפר את קהילתם. Photo voice פותחה על ידי Wang and Burris (1994) באמצעותה חוקרים מספקים מצלמות למשתתפים כדי שיוכלו לתעד נושאים חשובים להם באמצעות השימוש בצילום. טכניקה זו גם מציעה למשתתפים דרכים חדשות ורפלקטיביות לתפיסת העולם שסביבם וכן דרך לחקור את סביבתם ולייצגה במטרה לפעול לשינוי כחלק מפרקטיקה של העצמה אישית וחברתית. נראות והשמעת קול הם צרכים בסיסיים של כל אדם כמו גם הצורך בשייכות. השימוש בשיטות צילום עשוי לעזור לקבוצות לעזור בהדגשת יכולת הפעולה והחוסן שלהם ולא את היותם פגיעים. מטרת הקורס לחשוף את הסטודנטים לדרך להעצמה אישית וחברתית של יחידים וקבוצות, תוך אפשרות להתנסות בדרך זו בעצמם.

 

ד. 'פרויקט אישי' לסיכום לימודי פוטותרפיה | ד"ר טלי גורלי טוראל
כל לומד ולומדת ייצרו במהלך השנה פרויקט אישי מיוחד. מטרת הפרויקט היא ליצור בדרך אומנותית-צילומית דימוי שיראה כיצד חוו רעיון מתוך לימודי הפוטותרפיה, איך השפיעו עליהם הרעיון או החוויה ומהם התהליכים שעברו בהקשר זה.

הפרויקט הינו תהליכי ומתחיל בכך שהלומדים בוחרים אירוע, חוויה, מפגש או תהליך שהיה משמעותי עבורם במהלך הלימודים אצל אחד המורים. הם מקבלים שתי הדרכות מקוונות בהן ידונו עם המנחה על הרעיון ועל דרך הביצוע הצילומית של ההגשה.

הפרויקט עשוי להתממש בעבודת סטילס (צילום מעובד ומטופל), בעבודת וידאו ארט, בקולאז', בצילום מבעד לחומרים ממסכים, או בכל דרך אחרת שתוסכם. הפרקטיקה מבוססת על הסבה של רעיון Aesthetical Feedback.

הלומדים כותבים תקציר של כעמוד על התהליך ומגישים את הפרויקט (התקציר+עבודת האמנות) בכתב/באמצעים אלקטרוניים במהלך חודש אפריל/מאי. שני המפגשים האחרונים בשנה"ל יוקדשו להצגת הפרויקטים במליאה (במצגת, בתצוגה, בוידאו וכד'), לדיון ולסיכום תהליך הלמידה כולו.

 

ה. פוטותרפיה ארגונית חינוכית | הראל סטנטון
פוטותרפיה ארגונית היא תהליך צילום מודע המאפשר לעבד נושאים מהותיים ולחלץ תובנות ממקום של רגש ואינטואיציה. המבט המודע דרך מסך המצלמה מדמה ראייה דרך משקפיים חדשים. המעבר מראיית תלת מימד לדו מימד מחייב התבוננות רעננה ושינוי פרספקטיבה.
המהפכה הטכנולוגית הפכה את כולנו לצלמים בטלפון. הצילום הוא האומנות הזמינה ביותר. השפה הוויזואלית זמינה ונגישה לכולם. אנשים משתמשים בסמרטפון כגדג’ט מבלי להיות מודעים שהם מדברים בשפת האומן.

הייחוד של עבודת הפוטותרפיה בארגונים הוא באפשרות הניתנת למנהלים, עובדים ואנשי חינוך ליצור שיח ממקום של רגש ואינטואיציה באמצעות כלי טכנולוגי זמין לכולם. תהליך הצילום (בניגוד לקלפים) מאפשר פוקוס ואת דיוק האמירה. תהליך העבודה מתבצע בשלבים – המשתתף יכול להתחיל לעבוד עם דימוי ואמירה מסוימים ובמהלך העבודה להתבונן עליה, לדייק אותה ובמידת הצורך, לעבור לדימוי אחר ולמשמעויות אחרות. תהליך מתמשך זה מרחיב את ההכרות שלנו עם התת-מודע ומצמצם את הפער בין הראש והלב, כך שהם “נפגשים באמצע” – בעיניים.

בקורס נלמד כיצד לעבוד עם המצלמה והפוטותרפיה ככלי לשינוי זוויות התבוננות ויצירת שיח כנה ואינטואיטיבי בארגונים ובחינוך.

ו. החלטות יצירתיות בצילום כביטוי של אינדיבידואליות | גלעד בנארי
מה בין החשיבה היצירתית, לאינדיבידואליות – תרגול צילומי: מהי יצירתיות בצילום, פונקטיום וסטודיום, זהות צילומית.
על החלטות וסגנון בצילום – פירמית החלטות, reframing.

ז. צילום ועריכה בסמארטפון | ירון בן חורין
מהפכת הסמארטפון מאפשרת לכולם לצלם, כמעט בכל זמן ובכל מקום, ולשתף את התמונות עם קהל רחב. הצילום מעודד יצירתיות, תקשורת ודו-שיח עם הסביבה. הוא מפתח יכולת התבוננות באנשים ומקומות, מזוית ופרספקטיבה חדשות. הצילום מעודד סקרנות, ניסוי ותהייה וחשיבה מקורית.

מטרת הסדנה היא להנגיש את נושא הצילום ולאפשר לכל אחד לצלם תמונות יפות, מענינות ויצירתיות, בעזרת הסמארטפון בלבד. הפעילות הינה קלה ומשחררת, ובו זמנית משלבת יצירתיות ולמידה. בסדנה זו נתרכז בהבנת הראייה הצילומית, וטכניקות צילום והמפתח לתמונות מוצלחות. כמו כן, יושם דגש על עריכה ועיבוד התמונות.

תנאי קבלה

 

אנשי חינוך, מטפלים ומאמנים כמו כן בעלי רקע בצילום המעוניינים לשלב תהליכי העצמה בעבודתם.

הקבלה לקורס בכפוף למילוי שאלון, עמידה בתנאי הסף ולאחר ראיון אישי.

קהל יעד

א. מי שהצילום מושך אותו, שהשפה הצילומית "מדברת" אליו.
ב. מי שמתעניין בנפש האדם, ומעוניין להבין לעומק ולרוחב ולעשות למען נפשו ונפשות אחרות.
ג. מי שמוכן לחשיפה עצמית המהווה נדבך חשוב בתהליך הלמידה, וסקרן ללמוד.
ד. אנשי מקצוע המעוניינים לשלב בעבודתם כלי משמעותי להעצמה  וטרנספורמטיבי, זמין ומתאים לרוח התקופה הן בעבודה עם ילדים ונוער והן בעבודה עם מבוגרים.

תעודה

לעומדים בדרישות הקורס תוענק תעודה "סיים לימודי פוטותרפיה" מטעם מרכז גוף-נפש והיחידה לפיתוח מקצועי בית הספר לחינוך אוניברסיטת בר אילן. קבלת תעודה מותנית בעמידה בכל דרישות הקורס.

דרישות התוכנית

נוכחות של לפחות 80% משעות הקורס

הגשת כל התרגילים הניתנים משיעור לשיעור כולל קריאת חובה, התנסות מעשית והגשת עבודת סיום.

מרצה ומרכזת התוכנית

ירדן כרם, מרכזת שני תחומי לימוד במרכז הישראלי ללימודי גוף נפש: התמקדות ופוטותרפיה. מטפלת בקליניקה פרטית. מדריכה בגישה ההתייחסותית. חברה בארגון הישראלי ובאיגוד האירופאי לפסיכותרפיה גופנית. בנתה את תכנית הלימודים והייתה המנהלת האקדמית הראשונה ומנהלת המרכז הטיפולי במרכז לוידאו תרפיה, ביה”ס מעלה. מפתחת תוכניות לימוד ומודלים לעבודה טיפולית באמצעות הוידאו והקולנוע. מבין כותבי הספר Video and Filmmaking as Psychotherapy Research and Practice, U.S.A: Routledge. הפיקה שני סרטים תיעודיים – “ריבועים של קרטון” (היתה שותפה לבימוי, תסריט וצילום) ו- “הדר – החופש לעשות”. מלמדת התמקדות (Focusing) במרכז גוף נפש.

מייסדת בית הספר "פוקוס" לקולנוע, צילום ומדיה חדשה בשירות הטיפול והחינוך.

 

 

מרצים נוספים בתוכנית:

 ד"ר צביקה תורן, פסיכולוג וצלם אמנותי, מנחה קורסים וסדנאות במוסדות אקדמיים רבים ובכנסים מקצועיים, חמש תערוכות (ביניהן: “שורשים וכנפיים”, “מחול הוא השפה הסודית של הנפש”), מאמרים מקצועיים על פוטותרפיה, וספר חדש “בצלמנו כדמותנו” המאגד צילום וטיפול. בעל האתר "פסיכולוגיה וצילום".

 סיגל אדלמן, פוטותרפיסטית, מטפלת באמנות M.A ואמנית רב תחומית. מורה לצילום ומנחת קבוצות. הוציאה את ספר הצילומים "סודות וצללים," המפגיש בין הצילום האמנותי לתחום הטיפולי. מחברת המאמר "יחסי גומלין בין פוטותרפיה וטיפול באמנות" (עומק שדה, הוצ' מוסררה, י-ם, 2019) העורך השוואה בין סוג טיפולים שונים ושילובים בפוטותרפיה.

 ד"ר רבקה הלל-לביאן, מרצה בכירה וחוקרת, משמשת כראש תוכנית התואר השני בחינוך מיוחד במכללת לוינסקי לחינוך. משלבת בין Photovoice והגישה הנרטיבית הן במחקר והן כדרך חיים, שילוב שפיתחה ויישמה הן בפעילות מחקרית, הן בהיבט פרקטי חברתי-קהילתי.
מובילה ומנחה מתנדבים בקהילה בשיטת Photovoice דרך עמותת   Photo is:rael ומרצה בתוכניות לווידאו תרפיה ופוטו תרפיה באוניברסיטת תל אביב.

ד"ר טלי גורלי טוראל, פסיכותרפיסטית יונגיאנית (אונ' בר אילן) ופוטותרפיסטית מנוסה.
התמחות בטיפול אם-תינוק (אונ' תל אביב). בעלת תואר PhD במוסיקולוגיה (אונ' בר אילן).

גלעד בנארי, קופירייטר עם מצלמה. צלם ומורה לצילום יצירתי למעלה מעשר שנים בבתי הספר המובילים לצילום בישראל. מלמד צילום במסגרת פוטותרפיה וצילום רגשי מ 2013. גלעד בוחן את המציאות בעיניים של אמן קונספטואלי והמצלמה היא לא יותר מכלי להשגת המטרה. צילום יצירתי מפגיש אותנו עם עצמנו. אנחנו משחררים את ציפור הנפש שלנו והיא חוזרת אלינו בכל תמונה שנצלם.

 הראל סטנטון, פוטותרפיסט ארגוני, צלם ״מסע אחר״ ומרצה בינלאומי. מנחה סדנאות פיתוח ארגוני המתבססות על חוויה חזותית עוקפת קוגניציה. להראל נסיון עשיר של מאות הרצאות וסדנאות בחברות וארגונים בארץ ובעולם.

ירון בן-חורין, מצלם אמנותית מגיל 16. שירת ביחידת ההסרטה של חיל חינוך כבמאי ועורך. לימודי צילום ב – School of Visual Arts, NY. ניסיון מקצועי של 30 שנים בצילום, בימוי, עריכה והפקה – בעיקר קליפים ופרסומות. בעל תואר MBA מאונברסיטת Oxford Brookes, UK. מנחה סדנאות צילום בחו"ל מטעם אשת טורס. כותב ל"הארץ אונליין" על צילום בסמארטפוון. פעיל בקהילות הצילום ברשתות החברתיות – Instagram, EyeEm, 500px, Tumblr.

שם הקורס תאריך פתיחה תאריך סיום מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
פוטותרפיה 13/11/2024

המפגשים יתקיימו באוניברסיטת בר-אילן בימי ד' בשעות 16:30 עד 21:00

150 שעות

המחיר המלא: 8,200 ש"ח
מחיר בהנחה לנרשמים עד 15.8.2022: 7,800 ש"ח

ההרשמה מתקיימת דרך מרכז גוף נפש.
03-5495149
[email protected]

להתחלת שיחת וואטסאפ עם צוות מרכז גוף נפש:
https://wa.me/97235495149

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445

דוא"ל: [email protected]