פסיכותרפיה רגשית – חברתית לילדים ונוער
תוכנית דו שנתית לפסיכותרפיה רגשית - חברתית מבוססת הגישה הדינמית וההתפתחותית
התוכנית מכשירה מטפלים לטיפול רגשי – חברתי חדשני בגיל החביון ובגיל ההתבגרות בגישה המשלבת ידע תיאורטי ופרקטי מתחומי הטיפול השונים: דינמי, קוגניטיבי – התנהגותי, נרטיבי ("לגעת בסיפור הפנימי") וגישה חדשה ופורצת דרך המבוססת על פרדיגמה התפתחותית ועוד. הגישה מיושמת בטיפולים "טיפול במעטפות" ו"מאני לאנחנו" בתוכנית "גפן", שפותחה על ידי ד"ר חנה פישר גרפי, פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית ומרפאה בהבעה ויצירה.
התכנית הינה היברידית (פרונטלית וזום לסירוגין), משולבים בה למידה תאורטית מקיפה, סמינרים עיוניים, לימוד כלים פרטניים וכיתתיים חדשניים ופרקטיקום לתרגול מונחה, להצגות מקרים של התנסות בטיפול חברתי דינמי פרטני וכיתתי. ליווי בהדרכה אישית וקבוצתית.
עד כה הוכשרו פסיכולוגים חינוכיים בלבד. בתכנית הנוכחית נפתחת אפשרות להכשרה גם ליועצות חינוכיות ולאנשי החינוך המיוחד בעלי ניסיון מתאים.
למה ללמוד תכנית זו ומדוע היא משמעותית?
- תוכנית ייחודית, חדשנית ופורצת דרך בטיפול רגשי – חברתי, הן ברמה הפרטנית, הקבוצתית והן ברמת טיפול כיתתי.
- התוכנית נשענת על תאוריה התפתחותית חדשה לגיל החביון ומציעה כלים מתקדמים לטיפול בילדים, הדרכת הורים וצוותים חינוכיים.
- תכנית רלוונטית לאתגרי התקופה הנותנת מענה לפגיעות חברתיות והתנהגויות אנטי סוציאליות, שאנו עדים להם בעידן הרשתות החברתיות, פוסט-קורונה ושיפור החוסן וצמיחה מטראומה במצב החירום בו אנו שרויים.
- התכנית מכשירה אנשי חינוך וטיפול לעבודה עם ילדים בעלי קשיים חברתיים בכפוף לכללי האתיקה.
- התוכנית כוללת פרקטיקום תחת הדרכה ומקנה תעודה מטעם אוניברסיטת בר אילן.
- התוכנית משלבת למידה פנים אל פנים ולמידה מרחוק (ZOOM).
מטרות התכנית
- הקניית ידע תיאורטי ופרקטי בטיפול בקשיים רגשיים – חברתיים בהיבט התפתחותי.
- העמקה בנושאי פסיכופתולוגיה הרלוונטיים לטיפול רגשי – חברתי בילדים.
- הכשרת אנשי חינוך מנוסים ובעלי אוריינטציה טיפולית לטיפול בילדים ובני נוער הסובלים מקשיים חברתיים, הן בטיפול פרטני במסגרת קליניקה, הן טיפול קבוצתי והן בהתערבות טיפולית כיתתית על פי תכנית חדשנית בגפן המופעלת במסגרות חינוכיות פורמליות.
- התנסות מעשית תחת הדרכה בטיפול רגשי חברתי בילדים ברמת הפרט, הקבוצה והכיתה.
מודולות מרכזיות
- רעיונות יסוד והתפתחות התיאוריה הפסיכואנליטית החל מפרויד ועד ימינו.
- מושגי יסוד, מבוא לפסיכופתולוגיה וטכניקות של טיפול דינמי.
- פרדיגמה התפתחותית חדשה לגיל החביון ולגיל ההתבגרות.
- מודלים להבנת תופעות ותהליכים בקבוצה, התפתחות הקבוצה, תופעות בולטות בחיי קבוצה, סוגיות וכלים בתכנון ובהנחיית קבוצה.
- לימוד גישות שונות לטיפול רגשי – חברתי בילדים.
- טיפול רגשי – חברתי חדשני לגיל החביון וגיל ההתבגרות.
- מעגלי טיפול משניים בטיפול בילדים.
- מבוא לטיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) – פרקטיקות יישומיות בפסיכותרפיה חברתית.
- פרקטיקום ואתיקה מקצועית.
דרכי הוראה
המפגשים משלבים הקניית ידע תאורטי עם פרקטיקות שניתנות ליישום בפועל תוך מתן דגש על מקרים מהשטח. המפגשים יכללו: הרצאות פרונטליות, סימולציות, סדנאות, ניתוח מקרים, הרצאות אורח, למידה מרחוק.
שיטת ההוראה היברידית: מפגשים פרונטליים בקמפוס וכשליש אשר יתקיימו במערכת ה- ZOOM.
תנאי קבלה וקהל היעד
התוכנית מיועדת לאנשי מקצוע טיפוליים, ליועצות חינוכיות בעלות ניסיון של שנתיים לפחות.
- למנתחי התנהגות מוסמכים בעלי ניסיון של לפחות 5 שנים.
- אנשי החינוך המיוחד בעלי ניסיון של 5 שנים בהוראה לפחות. בעלי תואר שני יתרון.
- הקבלה לתוכנית מותנית בשליחת קורות חיים ובראיון התאמה.
תעודה
למסיימי הקורס אשר יעמדו בכל הדרישות תוענק תעודה "סיים תכנית בפסיכותרפיה חברתית לילדים ונוער" מטעם היחידה לפיתוח מקצועי, אוניברסיטת בר אילן.
למעוניינים, קיימת אפשרות לפרקטיקום במהלך שנת הלימודים.
מרצים בתוכנית
ד"ר חנה פישר גרפי
פסיכולוגית חינוכית מומחית, פסיכותרפיסטית ומרפאה בהבעה ויצירה. עבדה שנים רבות בשירות פסיכולוגי חינוכי. בעלת ניסיון קליני רב בטיפול בילדים דחויים חברתית. מפתחת פרדיגמה התפתחותית חדשנית לגיל החביון, שיטת טיפול פרטני "טיפול במעטפות" וטיפול כיתתי "מאני לאנחנו" המופעל ב"גפן". כתבה ספרים "ילדים דחויים חברתית", "מדחייה חברתית לילד שמח בבית ספר", "מאני לאנחנו – חרם כמגן ההתפתחות בתקופת החביון" ומאמרים בתחום. מרצה ומלמדת בשפ"חים ובמפרשים.
דרור לוין, MA
פסיכולוג חינוכי מומחה – עובד בשירות פסיכולוגי חינוכי. מאבחן ומטפל בילדים. מרצה בשפ"חים, מנחה ומדריך בתוכנית "מאני לאנחנו" המוכרת ע"י משרד החינוך (תוכנית "גפן"). הרצה בתוכנית "תרפיה חברתית" ביה"ס ללימודי המשך בעבודה סוציאלית, בר אילן.
ד"ר רינת חלאבי
יועצת חינוכית, פסיכותרפיסטית ומרצה בכירה בעלת ותק של שלושים שנה בהוראה במכללות להכשרת מורים ויועצים חינוכיים. מפתחת שיטת "לגעת בסיפור הפנימי" המכוונת לפיתוח מודעות עצמית, גמישות תפיסתית וחוסן.
לפרטים נוספים – ד"ר חנה גרפי , כתובת מייל [email protected]