הכשרת מנחי הורים ונוער בסיכון
הכשרת מנחים לתהליכי התערבות אישיים וקבוצתיים
גיל ההתבגרות הוא שלב מכריע בעיצוב זהותם של בני נוער, המתמודדים עם שינויים רגשיים, קוגניטיביים וחברתיים. כאשר שלב זה מלווה בקשיים סביבתיים או משפחתיים – גוברת הסכנה להידרדרות למצבי סיכון. תוכנית זו נועדה להכשיר מנחי קבוצות לעבודה חינוכית עם נוער בסיכון והוריהם, באמצעות הנחיית קבוצות ככלי להתערבות חינוכית מקדמת חוסן, שייכות ותקווה.
מדובר בהכשרה ייעודית שאינה מכשירה אנשי טיפול, אלא מנחים הפועלים בשיתוף פעולה עם גורמים טיפוליים, תוך שימוש בגישת ההנחיה הקבוצתית ככלי לליווי תהליכים רגשיים וחינוכיים. דגש מושם בהיכרות עם תופעות שכיחות בקרב נוער בסיכון – כגון התמכרות לחומרים, אלכוהול והימורים – ובפיתוח יכולות התמודדות בקבוצות נוער והורים.
התוכנית נשענת על ניסיון שטח נרחב במסגרות מגוונות: פנימיות, בתי כלא, מערכות חינוך בלתי-פורמליות ועמותות כדוגמת על"ם, ומשלבת בין ידע תיאורטי ליישום מעשי בגישה רב-תחומית ומחוברת לשטח.התוכנית מבוססת על ניסיון מצטבר מעשייה חינוכית עם נוער והורים במסגרות מגוונות כגון פנימיות, מערכות חינוך בלתי פורמלי, מוסדות שיקומיים ועמותות ייעודיות לנוער בסיכון, ובפרט עמותת על"ם.
מטרות הקורס
- הבנת תהליכים התנהגותיים אצל בני נוער.
- הקניית כלי התערבות חינוכיים בתחום נוער בסיכון.
- הקניית מתודות להנחיית קבוצות הורים ובני נוער בסיכון.
- זיהוי התנהגות עבריינית והתפתחותה בקרב בני נוער.
מן הנושאים
מתודות בהנחיית קבוצות
- תיאוריות ומודלים מרכזיים בהנחיה
- הדרכת קבוצות הורים לנוער בסיכון
- אתיקה בהנחיית הורים וקבוצות נוער
- סגנונות הנחיה והשפעתם על הקבוצה
- תקשורת בקבוצה
- שלבים בבניית סדנה בדגש על ההתפתחות האישית בקבוצה
- היבטים רגשיים בהנחיית קבוצות
- התנסות מעשית בהנחיית עמיתים
- מתן וקבלת משוב
התמחות בעבודה עם הורים ונוער בסיכון
- זיהוי עבריינות נוער
- התפתחות המשפחה לאורך החיים
- טראומה וחוסן במצבי סיכון
- עבריינות: סוגים, גורמים ומקומה של ההתערבות חינוכית
- מבוא לפסיכופתולוגיה וקשיי התנהגות בגיל ההתבגרות
- התמכרויות: גורמים, השפעות ומניעה
- כלים קוגניטיביים והתנהגותיים בויסות רגשות ואלימות
- המסע אל הכלא וחזרה
- מסגרות אלטרנטיבות לכלא
- אבחנה מבדלת בין טיפול להתערבות חינוכית
- התערבות משפחתית לעומת התערבות פרטני
- סיוע לנוער: פגיעות וצדק משקם
דרכי ההוראה
- שיתוף ודיון שמאפשרים הסתכלות רפלקטיבית.
- למידה בעזרת מצגות ותרגילים.
- התנסות בהדרכת הורים לנוער בסיכון.
- קריאת וניתוח מאמרים וחומר ביבליוגראפי .
דרישות הקורס
השתתפות פעילה בקורס של 80%, הדרכת הורים, הצגת מאמר וניתוחו.
לסיום חובות הלימודים על הסטודנטים להציג את תיאור מקרה, להגיש מאמר מנותח ומוצג לכיתה תוך פיתוח של דיון כיתתי.
קהל היעד
הקורס מיועד לאנשי חינוך, קלינאי תקשורת, מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים, בוגרי מקצועות מתחום מדעי ההתנהגות.
תעודה
לעומדים בדרישות התוכנית תינתן תעודה מטעם אוניברסיטת בר-אילן.