הכשרת מנגישי השכלה אקדמית לאוכלוסייה רב גוניות קוגניטיבית

מנגישי השכלה אקדמית

בהתאם לאמנת האו"ם (2016) התפתחה בשנים האחרונות מגמה של שילוב אנשים עם צרכים מיוחדים בעולם האקדמיה. בכללם גם אנשים עם גוון קוגניטיבי, הכולל הנמכה קוגניטיבית, קל ובינוני וקשה ועמוק.  יותר ויותר אנשים מאוכלוסיה זו מבקשים לחוות את העולם האקדמי ולשם כך נדרשים אנשי חינוך  להתמקצע בכללי הפישוט הלשוני וההנגשה הקוגניטיבית  של חומר  אקדמי. באמצעות אנשי מקצוע המומחים להנגשה אקדמית יוכלו להצליח גם אנשים עם גוון קוגניטיבי ללמוד באקדמיה. תכני התוכנית מושתתים על התנסות רחבת היקף הפועלת מעל  עשר שנים, בהנגשת חומרי למידה אקדמיים עבור סטודנטים עם גוון קוגניטיבי,  הלומדים בפרויקט "עוצמות"- תוכנית ההעשרה אקדמית בת שלושה שלבים המיועדת לאנשים עם עם גוון קוגניטיבי בכל הרמות של היכולות הקוגניטיביות.

למה כדאי להצטרף לתוכנית?

  • תעודה מטעם אוניברסיטת בר אילן.
  • הנגשת חומרי השכלה אקדמית על פי כללי הפישוט הלשוני וההנגשה הקוגניטבית
  • רכישת ידע באמצעי הוראה חדשניים, כולל אמצעים אלקטרוניים, שיאפשרו חוויית למידה מעשירה ומותאמת אישית

מטרות התכנית

הכשרת אנשי המקצוע שיתמחו בהנגשת  חומר אקדמי באופן מותאם לרמות השונות של אוכלוסייה עם גוון קוגניטיבי והרצף האוטיסטי בתפקוד נמוך.

  • הקניית ידע תיאורטי ויישומי בתחום ההנגשה הקוגניטיבית
  • פיתוח מיומנויות להנגשה לשונית וקוגניטיבית של חומרים אקדמיים
  • פיתוח מיומנויות לפישוט הלשוני
  • הקניית ידע תיאורטי ויישומי בהובלת צוות
  • פיתוח אתיקה מקצועית
  • הקניית ידע בשימוש בכלים טכנולוגיים כחלק מתהליך ההנגשה הקוגניטיבית
  • פיתוח ותרגול כלים לבקרת תהליך העבודה
  • הקניית ידע בדרכי הלימוד של אוכלוסייה עם מוגבלות הכוללים : תכנון הוראה על פי כללי הטקסונומיה של בלום (Forehead, 2010),  הוראה על פי כללי מודל ה UDL (Courey, Tappe, Siker, & LePage, 2012).
  • הקניית ידע לאסטרטגיות הוראה מותאמות להוראה וללמידה של אנשים עם גוון קוגניטיבי

מן הנושאים

  1. מודלים להנגשה קוגניטיבית: המודל האקלוגי  (ליפשיץ, 2024) , מודל  UDL  Jwad et al, 2023)) , עקרונות הפישוט לשוני עפ"י Easy to read  (Suárez-Figueroa et al., 2024 ))
  2. דרכי הוראה להנגשה קוגניטיבית: הטקסונומיה של בלום(Forhead, 2010) , אסטרטגיות להבנת הנקרא והנשמע , כלים לפיתוח תפקודים ניהוליים (Anderson & Marino, 2024) 
  3. כלים טכנולוגיים להנגשה קוגניטיבית לאוכלוסיות עם גיוון קוגניטיבי : ספר אלקטרוני, תוכנות לכתיבה בסמלים, AI
  4. בוגרים עם מוגבלות קשה הזקוקים לתמיכות מרובות: עקרונות ההנגשה הקוגניטיבית והפישוט הלשוני בהנגשת חומר אקדמי לאנשים הנזקקים לתמיכות מרובות (מוגבלות שכלית קשה ועמוקה ) : שימוש בכלים טכנולוגיים כגון ספר אלקטרוני, שימוש בתקשורת תומכת חליפית, כתיבה בסמלים. דרכי בדיקת ידע והבנה באמצעות כלים טכנולוגיים העוקפים קשיי דיבור ותקשורת מילולית.

    5.  הנגשה לקראת לימודים לתואר ראשון: עקרונות הנגשת חומר אקדמי עבור סטודנטים עם גיוון קוגניטיבי הלומדים בקורסים רגילים – לקראת תואר ראשון ,               על  פי כללי הפישוט הלשוני וההנגשה הקוגניטיבית, אסטרטגיות ללימוד עצמאי, אמצעי המחשה  להבנת החומר, הכנה למבחנים וכתיבת עבודות/מטלות                כדרישות הקורס.

דרכי הוראה

למידה מרחוק (ZOOM),  

הדגמת  דרכי הכנת חומרים אקדמיים באופן מונגש והדגמת הוראה בהתאם לכללי ההנגשה הקוגניטיבית והפישוט הלשוני, 

שימוש ב AI ובטכנולוגיה כגון ZOOM , בסיוע מרצים אורחים

תנאי קבלה

  •  בעלי תואר ראשון בחינוך  מיוחד/ עבודה סוציאלית/ פסיכולוגיה / בלשנות ו/או קלינאות תקשורת ממוסד אקדמי מוכר ע"י המל"ג  
  •  בעל תואר אקדמי ראשון לפחות ממוסד מוכר ע"י המל"ג ובעל תעודה בעריכה לשונית ממוסד אקדמי מוכר ע"י המל"ג. 
  •  תואר ראשון במקצועות החינוך ו/או מקצועות הבריאות  בנוסף , הצלחה בבחינת ידע בתחום השפה.
  • נדרשת וועדת קבלה

קהל יעד

בעלי תואר ראשון בחינוך מיוחד, עבודה סוציאלית, פסיכולוגיה,  בלשנות,  קלינאות תקשורת, מקצועות הבריאות ממוסד אקדמי מוכר ע"י המל"ג, או בעל תואר אקדמי ראשון לפחות ממוסד מוכר ע"י המל"ג,  או בעל תעודה בעריכה לשונית ממוסד אקדמי מוכר ע"י המל"ג . עדיפות לבעלי הכרות קודמת עם אוכלוסיות של אנשים עם מוגבלות בהבנת שפה וללומדי תואר שני בהתמחות בחינוך  מיוחד  ורב  גוניות  קוגניטיבית (מוגבלות שכלית).

דרישות הקורס

עבודת סיכום – סיכום התהליך האישי ופיתוח פעילות חינוכית להעצמת זהות יהודית – ישראלית והצגתה בכיתה.

השתתפות פעילה בקורס (20%)     

מרצה

ד"ר שושנה ניסים

בעלת ניסיון בפיתוח קורסים אקדמיים מונגשים עבור אנשים עם מוגבלות שכלית והדרכת סטודנטים להוראה על פי כללי ההנגשה הקונטיבית והפישוט הלשוני .  

בעלת  30 שנות עבודה עם אוכלוסיות בחינוך המיוחד  ו – 15 שנים של העשרה אקדמית לאנשים עם גוון קוגניטיבי  .     

שם הקורס תאריך פתיחה תאריך סיום מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
הכשרת מנגישי השכלה אקדמית לאוכלוסייה רב גוניות קוגניטיבית 18/03/2025

ימי שלישי בין השעות 16:00-19:00

13 מפגשים, 52 שעות

1500 ש"ח

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445

דוא"ל: [email protected]