ביבליותרפיה

כלים ביבליותרפיים להבנה של ילדים ומתבגרים בחינוך ובטיפול

שפת הביבליותרפיה, שיטת טיפול הנעזרת בתהליכים של קריאה וכתיבה, מציעה מגוון רחב של התערבויות ופעילויות המעודדות תקשורת ומחזקות קשר בין אישי. האפשרות של אנשי מקצוע שונים העובדים עם ילדים, מתבגרים ואף מבוגרים, להשפיע על התפתחותם היא עצומה. בין אם המפגש נעשה בחדר הטיפולים, בכיתה, במסגרת חינוך בלתי פורמאלית, באופן אישי או קבוצתי. בעזרת הביבליותרפיה נלמד כיצד ליצור קשר עם הילדים או בני הנוער, כיצד להבין טוב יותר את עולמם הפנימי, וכיצד לפתח ולשנות את הסיפור אותו הם מספרים לעצמם ולאחרים.

מטרות הקורס

  • הכרות עם שפת הביבליותרפיה וייחודיותם של תהליכי קריאה וכתיבה.
  • פיתוח היכולת להאזין לסיפורו של הילד, המתבגר או המבוגר ולזהות בו נקודות מפנה.
  • העשרת ארגז הכלים ליצירת קשר משמעותי וקרוב עם ילדים ובני נוער.
  • הקורס כולל מגוון התנסויות אישיות המאפשרות צמיחה והתפתחות.

מן הנושאים

בקורס ייחודי זה נצעד בשני מסלולים מקבילים:

  • "מה הסיפור שלי"? התפתחות אישית ומקצועית: נעזר בשפת הביבליותרפיה להתפתחותנו האישית והמקצועית.

מבין הנושאים במסלול זה:

  • על ביבליותרפיה והדינמיקה של פעולת הקריאה.
  • להעלות על הכתב- המשמעות הייחודית של תהליכי כתיבה.
  • מה לי ולעבודה הזאת? האני המתהווה והמתמשך של זהות זו.
  • גרעין המחנך/המטפל בתוכנו// חוויות מעצבות ראשונות// המניעים להמשך.
  • שיטות שונות להשפיע- בעזרת מפגש עם דמיות ספרותיות.
  • טקסטים מלווים לאורך החיים.
  • האפשרות לשינוי – כתיבת הסיפור האישי מזווית אחרת.
  • "גוף שני יחיד" – מבעים לא מילוליים והגוף שמספר סיפור.

"מה הסיפור שלך?" העשרת ארגז הכלים: בעבודתנו, אנו משמשים סוכני שינוי של התרבות בקרב הדור הצעיר. נעשיר את יכולתנו ללוות את הילדים והמתבגרים בתהליך התפתחותם ומציאת דרכם האישית אל העצמאות.

מבין הנושאים במסלול זה:

  • גיבורי ילדות ותפקיד הגיבור בחיי הילד.
  • מודל המיכל הטקסטואלי לבחירת טקסט.
  • השתקפותם של תהליכים חברתיים בספרים ובשירים.
  • התמודדות עם אירועים טראומטיים בילדות.
  • הקשבה ביבליותרפית- האזנה לסיפורי תלמידינו.
  • כתיבה יומנית- אישית וקבוצתית.
  • מורים ובני נוער מדברים בין השורות- תפקיד השירים בעולם בני הנוער.
  • מאפייניה של ההתבגרות וכיצד הם משתקפים במעשיות התבגרות.
  • "שלום שלום בלון אדום"- ממשיכים הלאה ומתמודדים עם פרידה.

במהלך הקורס נקדיש מספר מפגשים להרחבת אופני העבודה שנלמדו במפגש עם מבוגרים.

דרכי הוראה

הלמידה בקורס חוויתית, ייחודית, מרגשת ומאתגרת ונעזרת בעוצמת הפרט וכוח הקבוצה.

נשתמש בתרגילי קריאה וכתיבה יצירתיים, נעבוד בקבוצות קטנות ובמליאה, נחלוק חוויות מעבודתנו ונדון בתיאורי מקרה שיובאו מ"השטח".

בקורס ישובצו הרצאות אורח של ביבליותרפיסטים מצוות המרכז הישראלי לביבליותרפיה.

תעודה

הקורס מקנה תעודה מטעם אוניברסיטת בר אילן והמרכז לביבליותרפיה על השתתפות בקורס ביבליותרפיה.

הקורס אינו מעניק תעודת מטפל בביבליותרפיה.

קהל היעד ומיון המועמדים

מורים/ות בפועל ובפנסיה, יועצים/ות חינוכיים/ות, מנהל/ת בתי ספר, ספרנים/ות ואנשי טיפול ואימון במערכת החינוכית בעלי תואר אקדמי.

נדרש להגיש קורות חיים וראיון במידת הצורך.

המרצים

אפרת חבושה-פלדמן, ביבליותרפיסטית, סופרת, תסריטאית ומנחת סדנאות כתיבה וביבליותרפיה. בעלת הכשרה בעבודה עם ילדים, בני-נוער ומבוגרים. מדריכת הורים ובעלת ניסיון בעבודה מגוונת בתחום בריאות הנפש.

במהלך הקורס ישולבו הרצאות אורח של מרצים נוספים המומחים בתחומם, מטעם ה-מ.י.ל.ה, המרכז הישראלי לביבליותרפיה.

רישום לקורס במרכז לביבליותרפיה מספר הטלפון: 072-2793188  דוא"ל: meir@ha-mila.org 

שם הקורס תאריך פתיחה סמסטר מועד הקורס היקף הקורס עלות הקורס הערות
ביבליותרפיה 28/10/2018 קורס שנתי

ימי ראשון 11:45 - 8:30

112 שעות,
(4 ש"ש) עם ציון

מחיר מלא: 4500 ש"ח או 4 ש"ש למורים בשבתון בתוספת תשלום על ההפרש
לא כולל דמי הרשמה

יצירת קשר

היחידה לפיתוח מקצועי
בית הספר לחינוך, אוניברסיטת בר אילן
רמת גן, מיקוד: 5290002

טלפון: 03-5318445
פקס: 03-5349532

דוא"ל: infohish@biu.ac.il