הכשרת מדריכים לוויסות חושי וקשב וריכוז בגישת NDFA – רמי כץ
בשנים האחרונות גוברת המודעות למושג "ויסות חושי", ולחשיבותו הגדולה בחיי היום-יום של כולנו. האם נתקלתם בילדים או מבוגרים בעלי קשיים בויסות החושי? אם כן, הרי שאתם יודעים כמה לא פשוטה ההתמודדות עם ויסות חושי לא מאוזן, הן עבור האדם עצמו והן עבור סביבתו.
מנגנון הויסות החושי הוא מנגנון התפתחותי בסיסי וחשוב, חיוני לפעילות התקינה של המוח, ולוֹ חלק מכריע בהתפתחות סינדרומים רבים (כלקויות למידה, קשיי קשב וריכוז, הספקטרום האוטיסטי ועוד). לתחושה חשיבות עצומה – ערוצי התחושה הם מסלול בלעדי של האדם למודעות לגופו ולעולם שסביבו, ולפיכך, אדם שחש שונה, עולמו יחווה באופן שונה, ותגובתו והתנהגותו – תהינה שונות בהתאם.
לאנשי חינוך והוראה, לאנשי טיפול ולהורים – יכולת גדולה להשפיע על הויסות החושי של האדם מולו הם נמצאים, ובכך, להקל עליו את ההתמודדות היומיומית הלא פשוטה, אותה הוא חווה, לשפר את תפקודיו ולקדם אותו. לשם כך – נדרשת העמקה בהבנת תחום הויסות החושי, החשוב כל כך.
הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית שמה דגש חשוב על הבנת הגורמים החושיים היושבים בבסיס התפתחות תפקודי הלמידה, ההתנהגות, התקשורת, החברה והמוטוריקה, ועל מציאת דרכים לקידום וייעול פעולת מנגנון הויסות החושי – על-מנת לאפשר התפתחות תפקודית טובה.
מטרות התכנית
- הכשרת מנחים בתחום הויסות החושי, ע"פ הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית (NDFA).
- רכישת ידע וכלים בנושא איתור בעיות וקשיים בתחומים רבים, כדוגמת: קשב, ריכוז והיפראקטיביות, לקויות למידה מגוונות, קשיי התנהגות, משמעת ואלימות, קשיים חברתיים ובעיות תקשורת כגון אוטיזם, בעיות תנועה וקואורדינציה וויסות טונוס שרירי ועוד (על פי הגישה הנוירו-התפתחותית-תפקודית).
- קבלת כלים של יכולת זיהוי של התפתחות ליקויים וקשיים, איתורם מבעוד מועד, והבנת הנדרש לעשייה על מנת למנעם.
- כלים לקידום ושיפור תפקודים של אלו הסובלים מליקויים וקשיים.
- דרכים לשינוי הסביבה החינוכית בכיתה ובגן, כך שתכלול התנסויות הנדרשות לפיתוחם של תפקודי הילד החשובים לתחומי למידה, חברה והתנהגות.
מבנה התכנית
התכנית מורכבת משני קורסים:
א. קורס ראשון יועבר בסמסטר א': מבוא לגישה הנוירו-התפתחותית – תפקודית 112 שעות (מתוכם 60 שעות מוכרות לאופק חדש)
ב. קורס שני יועבר בסמסטר ב': הכשרת מדריכים בויסות חושי – 112 שעות (מתוכם 60 שעות מוכרות לאופק חדש)
מן הנושאים
- ויסות חושי והשפעותיו השונות על התפתחות לקויות למידה (בתחום הקריאה, הכתיבה והחשבון), בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות, אוטיזם ובעיות תקשורת, עיכוב התפתחותי, ליקויים בארגון הנוירולוגי, סרבול תנועה וויסות טונוס שרירים, קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים ועוד.
- הכרת התפתחות התפקודים המהווים בסיס לכישורי הלמידה, החברה וההתנהגות – בבית, במעון, בגן, בביה"ס ובבגרות.
- כלים לזיהוי וקידום תחומי ליקויים אלו, וכלים מעשיים ליישום הקידום בתוך סדר היום הרגיל בכיתות גן וביה"ס.
- קידום כישורי הלמידה וההתנהגות של כלל הילדים בבית, בכיתה ובגן, גם של אלו שאינם נחשבים כבעלי צרכים מיוחדים כלשהם.
דרכי הוראה
- הקורס יכלול הרצאות סינכרוניות בזום המלוות במצגות ובהצגת תמונות וסרטי עזר רבים מעולם האבחון, הטיפול והחינוך, לצורך הבנה פרקטית.
- המשתתפים מעוּדדים להתכונן למפגשים ולחזור על החומר הנלמד משבוע לשבוע.
- רוב שעות הלמידה בקורס יועברו בלמידה מרחוק.
קהל יעד
- עובדי-הוראה – אנשי החינוך הרגיל והחינוך המיוחד – גננות, סייעות ומורות, מורות יועצות, מורות טיפוליות, אנשי חנ"ג.
- יועצים חינוכיים.
- מנהלי/ות בתי-ספר.
- פסיכולוגים, עובדים סוציאליים וקלינאים בתחומי התפתחות.
- הורים המעוניינים בהרחבת ידע אישי וקבלת כלים לעזרה לילדיהם.
תעודה
למסיימי התוכנית אשר יעמדו בכל הדרישות תוענק:
תעודת מדריך בוויסות חושי וקשב וריכוז בגישת NDFA , מטעם אוניברסיטת בר-אילן, היחידה לפיתוח מקצועי ומטעם כישורי למידה – המרכז לקידום תפקודים.
ניתן להמשיך ללימודי המשך לתעודת מאבחן ומטפל בוויסות חושי.